Cornelis Doekes

Geboren op 06-04-1897 in Amsterdam

Overleden op 17-02-1945 in Veenendaal

Cornelis Doekes

Cornelis Doekes was woonachtig in Wageningen en graanhandelaar van beroep. Het garaanpakhuis van het bedrijf Bot en Doekes aan de Marktstraat brandde in mei 1940 uit. Cornelis Doekes was de 2e commandant van de OD in Wageningen, zijn schuilnaam was Piet II. Hij was de opvolger van Ben Callenbach, een beroepsofficier die in krijgsgevangenschap verdween.
Na de evacuatie van Wageningen op 1 oktober 1944 verbleef Cornelis Doekes in Veenendaal. Daar werd hij ernstig ziek en overleed op 17 februari 1945 in het noodziekenhuis aan de Zandstraat in Veenendaal.
Cornelis Doekes was gehuwd met Emilie Bramine Justiana de Wilde.
Zijn naam staat vermeld op de Naamwand van het Monument voor de Gevallenen aan de Costerweg in Wageningen.

Bron: Gemeente-archief Veenendaal, Akte van overlijden 19-02-1945 no. 48. Gemeente-archief Wageningen, Akte van overlijden 09-10-1945 no. 232. Hier heerscht de Engelsche ziekte. Studentenverzet in Wageningen. Ir. S. Maso.

Geplaatst door vanderwoudehiert op 22 mei 2016

Monument