Johannas van der Duim
1906-1944
Oorlogsslachtoffer
Is 38 jaar geworden
Geboren op 10-09-1906 in Delfzijl
Overleden op 21-09-1944 in Ten westen van Luzon a/b Hofuku Maru
Rang
Militair onderdeel
Bijdragen
De volgende bijdragen zijn door bezoekers toegevoegd:
Postume toekenning Mobilisatie Oorlogskruis
Op 22 oktober 2015 werd namens de Minister van Defensie mevrouw Jeanine
Hennis-Plasschaert op “het Slot” te Eindhoven, het alsnog postuum
aan zijn vader - SMA. Inf. KNIL. Johannes van der DUIM - toegekende
Mobilisatie- Oorlogskruis in ontvangst...
Lees meer
Op 22 oktober 2015 werd namens de Minister van Defensie mevrouw Jeanine
Hennis-Plasschaert op “het Slot” te Eindhoven, het alsnog postuum
aan zijn vader - SMA. Inf. KNIL. Johannes van der DUIM - toegekende
Mobilisatie- Oorlogskruis in ontvangst genomen door zijn zoon
Majoor Charles van der DUIM, van Luitenant-kolonel b.d. Jacq. Z. Brijl.
Sluiten
Bron: Artikel Eindhovens Dagblad 22 oktober 2015
Geplaatst door Coördinator Archief Oorlogsgravenstichting op 02 november 2015
Krijgsgevangene op transport gesteld naar Singapore en Japan
Na de capitulatie van het KNIL werden onze KNIL militairen door de Japanners op verschillende plaatsen in Indië, geïnterneerd. Ook Johannes van der Duim werd o.m. in Bandoeng en Tjilatjap geïnterneerd.In de periode sep/okt 1942 werd Johannes vd...
Lees meer
Na de capitulatie van het KNIL werden onze KNIL militairen door de Japanners op verschillende plaatsen in Indië, geïnterneerd. Ook Johannes van der Duim werd o.m. in Bandoeng en Tjilatjap geïnterneerd.In de periode sep/okt 1942 werd Johannes vd Duim naar Batavia overgebracht. Aldaar werd hij tijdelijk ondergebracht, in de voormalige kazerne van het Garnizoensbataljon, het vroegere Xde Bat. Inf. dat tijdens de oorlog door de Japanners werd gebruikt als doorgangskamp, om krijgsgevangenen van daaruit naar o.a. Sumatra, Singapore en Japan te transporteren.De dag vóór zijn vertrek uit Batavia werd hij samen met ca 1000 Engelse, Australische en Nederlandse krijgsgevangenen om 24.00 uur in het kamp gewekt, met de opdracht zo snel mogelijk met zijn “hebben en houden” buiten aan te treden. Om 02.00 uur ’s nachts was de afmars en marcheerden zij o.m. langs “Pasar Senen” naar het station van Batavia. Daar aangekomen moesten alle krijgsgevangenen instappen in een trein met goederenwagons, die hen naar de havenstad “Tandjong Priok” bracht. In Priok moesten de krijgsgevangenen op de kade, uren in de brandende zon wachten zonder eten of drinken. Gelukkig stond er bij een loods van de KPM een waterkraantje, zodat men daar water kon aftappen.Tegen de avond werden de gevangenen eindelijk ingescheept. Johannes werd met de anderen naar de ruimen gestuurd, waar men “als sardientjes in blik” bij elkaar zaten. Het schip waar Johannes van der Duim op was ingescheept was Jap. schip ss “Oyo Maru”. De zeereis naar Singapore was een ware hel en in de ruimen stonk het verschrikkelijk en was het er snik heet. Er werd weinig drinkwater beschikbaar gesteld, dat bovendien van onbetrouwbare kwaliteit was, waardoor vele kgvn al heel snel dysenterie kregen.Na aankomst in Singapore werden de krijgsgevangenen met vrachtwagens naar het Changi- kamp overgebracht. Na enkele dagen werd Johannes van der DUIM met andere gevangenen per trein overgebracht naar de grensplaats met Thailand, Ban Pong. Van daaruit moesten de gevangenen marcheren naar één van de werkkampen waar ze gedwongen moesten werken aan
de beruchte Birma-Siam spoorweg.Door de mensonterende omstandigheden, zoals o.m. het
beestachtige optreden van de Japanse en Koreaanse Bewakers,
uitputting, slechte voeding, gebrek aan geneesmiddelen,
tropische ziekten, slechte huisvesting, verloren vele gevangenen daar
het leven.Doordat tijdens het verdere verloop van de oorlog, de situatie
voor Japan snel verslechterde en de Geallieerden, o.a. vanuit
India grote vorderingen maakten in Birma, besloot het Japanse Leger de krijgsgevangenen uit het gebied weg te halen en via Singapore over te brengen naar Japan.Na terugkeer in Singapore werden 1076 Engelsen en 213 Nederlanders, waaronder Johannes van der Duim, ingescheept op het Japanse schip ss “Hofuku Maru”. Na vertrek uit Singapore kreeg het schip motorproblemen en moest voor reparatie uitwijken naar de havenstad Miri op NW. Borneo waar het drie weken moest blijven liggen. Door de slechte behandeling aan boord stierven enkel gevangenen. Zij kregen een zeemansgraf.Op 12 september 1944 kwam het ss “Hofuku Maru” tenslotte aan in de Baai van Manilla. Hier werden 50 zieken, waaronder 50 Nederlandse krijgsgevangenen van boord gehaald. Op 21 septemeber vertrok het ss “Hofuku Maru” samen met een aantal andere schepen – in konvooi – uit de Baai van Manilla.Ter hoogte gekomen voor de kust van het schiereiland Bataän (eiland Luzon), werd het konvooi aangevallen door Amerikaanse vliegtuigen en werd het ss. Hofuku Maru met 2 voltreffers tot zinken gebracht, waarbij het schip binnen 2 minuten zonk. ( het schip voerde geen Rode Kruis- tekens noch de letters POW). Tijdens dit vreselijke zeedrama verloren 1047 gevangenen het leven,
waaronder 140 Nederlanders.SMA Inf. KNIL Johannes van der Duim behoorde tot één van deze slachtoffers; zij allen kregen daar hun zeemansgraf.'s-Gravenhage 27 oktober 2015
Sluiten
Bron: Jacq. Z. Brijl, Luitenant-kolonel bd, drager ”Bronzen Leeuw”
Geplaatst door Coördinator Archief Oorlogsgravenstichting op 02 november 2015
Monument Korps Militaire Administratie
Op de Dumoulinkazerne te Soesterberg, staat op het Logistiek Ereplein het monument van het Korps Militaire Administratie. Hierop staan de 144 namen vermeld van militair administrateurs. Op het monument staat de tekst:" Die voor handhaving van orde en vrede het leven lieten".
Geplaatst door H.B. Hoving op 11 juni 2024