Hendricus Antoon Bernhard Dungelmann

Overleden op 13-05-1940 in Rhenen

Rang

Militair onderdeel

Zo zijn nog niet alle bijdrages zijn teruggeplaatst, dit gebeurt in etappes, met name ’s nachts. Mist u nog een bijdrage, dan kunt u dit doorgeven, wij zullen u dan informeren wanneer deze is teruggeplaatst.

Over Jager Hendricus Antoon Bernhard Dungelmann.

Gevallen voor het Vaderland. "Allez Chasse!" Opdat wij niet vergeten... Onderdeel: Staf-1e Bataljon-24ste Regiment Infanterie (Dubbelregiment Jagers). Rang: Dienstplichtig Soldaat. Functie: Ordonnans. Beroep: Incasseur. Adres: Rochussenstraat 387a... Lees meer

Gevallen voor het Vaderland. "Allez Chasse!"

Opdat wij niet vergeten...

Onderdeel: Staf-1e Bataljon-24ste Regiment Infanterie (Dubbelregiment Jagers).

Rang: Dienstplichtig Soldaat.

Functie: Ordonnans.

Beroep: Incasseur.

Adres: Rochussenstraat 387a te Rotterdam.

Locatie van sneuvelen: Grebbeberg/Restaurant "Rust Wat".

Wijze van sneuvelen: Tijdens de gevechten in de stoplijn van het 2e Bataljon-8ste Regiment Infanterie (II-8 RI) gesneuveld op de straatweg voor het huis rechts naast restaurant "Rust Wat". Jager Hendricus Antoon Bernhard Dungelmann werd hier op 16 mei 1940 gevonden.

Overig: Gehuwd met Ida Auguste Kunz. Zoon van Heinrich Joseph Bernhard Dungelmann en Hendrika Maria Wagenaar. R.K.

Bron: Nederlandse gesneuvelden in de meidagen 1940, J.W. de Leeuw (ASPEKT).

Locatie laatste rustplaats: Militair ereveld Grebbeberg te Rhenen.

Uit het rapport Sellies/Verhoeven (bevat o.m. gegevens omtrent sneuvelen en vindplaats)

Gevonden op 16 mei 1940 voor het huis langs de noordzijde van de Grebbeweg, bij restaurant Rust Wat.

Bron: https://www.grebbeberg.nl/index.php?page=dungelmann-h-a-b

Website-vermelding:

- Dodenboek Grenadiers & Jagers.

Onderscheiding:

- Het 'OORLOGSHERINNERINGSKRUIS MET DE GESP NEDERLAND MEI 1940', postuum toegekend.

Volgens opgaaf van de 'lijst Sellies' zijn op de straatweg voor Huize Wilhemina / Rust Wat de volgende 4 gesneuvelde Nederlandse militairen gevonden: H.A.B. Dungelmann (Staf-I-24 R.I.), J. Klinkspoor (1-22 G.B., heringedeeld bij 1-III-11 R.I.), W.P. Verberne (1-I-24 R.I.) en W. van Walraven (Staf I-24 R.I.). Allen liggen begraven in rij 1 op het Militair Ereveld Grebbeberg. (15/16 mei 1940)

Gesneuvelde Nederlandse militairen voor Huize Wilhelmina / Rust Wat

Op deze Duitse foto 4 gesneuvelde Nederlandse militairen voor Huize Wilhelmina en Rust Wat, gelegen aan de noordkant van de Grebbeweg te Rhenen. Het witte houten hek rechts op de foto vormt de erfafscheiding van Huize Wilhelmina, links daarvan duidelijk zichtbaar het witte tuinmeubilair van Rust Wat (thans uitgaansgelegenheid Bollee). Deze foto is gemaakt op 15 of 16 mei 1940 in westelijke richting, het viaduct (onzichtbaar op de foto) ligt dus links.

Gesneuvelde Nederlandse militairen voor Huize Wilhelmina

Op deze foto gemaakt door SS Sturmmann Erich Scheffler 4 gesneuvelde Nederlandse militairen voor Huize Wilhelmina en Rust Wat, gelegen aan de noordkant van de Grebbeweg te Rhenen. Links op de foto nog net zichtbaar de ingang / oprit van Rust Wat, thans uitgaansgelegenheid Bollee.

Gesneuvelde Nederlandse militairen langs de Grebbeweg

Enigszins onscherpe Duitse opname gemaakt vanaf de Grebbeweg ter hoogte van Huize Wilhelmina (herkenbaar aan het witte tuinhek) in de richting van Rust Wat waarvan het bord nog net leesbaar is. Langs de straatweg ter hoogte van het witte hek en bij de ingang van Rust Wat liggen vier gesneuvelde Nederlandse militairen. Bij het gat in het witte hekwerk (rechts) ligt een fiets.

Bron: Semi-statisch Archief, Ministerie van Defensie.

Bron:

- Open Archieven.

- Nationaal Archief, Oorlogsgravenstichting.

Bron: Vereniging 18 juni.

Geplaatst door Jurriaan Wouters op 01 december 2018

Hendricus Antoon Bernhard Dungelmann staat ook op:

Militair ereveld Grebbeberg

Vak/rij/nummer 1 13

Monument

Naam:
Rhenen, Militair Ereveld Grebbeberg

Plaats:
Rhenen

Leg bloemen op dit graf

Wilt u graag bloemen laten leggen op dit graf, dan verzorgen wij dit graag voor u.
Bestel bloemen
Bloemen en kransen