Zo zijn nog niet alle bijdrages zijn teruggeplaatst, dit gebeurd in etappes, met name ’s nachts. Mist u nog een bijdrage, dan kunt u dit doorgeven, wij zullen u dan informeren wanneer deze is teruggeplaatst.

Over Christiaan Johan Eenstroom.

Gevallen in het Verzet. Opdat wij niet vergeten... Adres: Juliana van Stolberglaan 212 te Den Haag (Bezuidenhout). Beroep: Kunstschilder/restaurateur/eigenaar perkamenten-lampenkappenatelier. Locatie van overlijden: Fusilladeplaats... Lees meer

Gevallen in het Verzet. Opdat wij niet vergeten...

Adres: Juliana van Stolberglaan 212 te Den Haag (Bezuidenhout).

Beroep: Kunstschilder/restaurateur/eigenaar perkamenten-lampenkappenatelier.

Locatie van overlijden: Fusilladeplaats Waalsdorpervlakte te Wassenaar.

Wijze van overlijden: Gefusilleerd. Lid verzet behorend tot de KP-Den Haag. Hij gaf onderdak aan KP'ers, die in zijn woning ook wapens schoonmaakten. De Duitsers waren er door verraad achter gekomen dat het pand Laan van Nieuw Oost-Indiė 240 veel door verzetslieden werd gebruikt. Op 12 oktober 1944 deden zij een inval op dit adres. Op deze dag en de dagen erna arresteerden zij een vijftigtal personen. De inval in de woning van Eenstroom en zijn aanhouding op 27 oktober 1944 vloeiden voort uit die arrestaties.

Locatie laatste rustplaats: Geruimd.

Overige gegevens: Gehuwd op 15 december 1926 met Catharina Maatje Beekman (23 mei 1904 Haarlem). Vader van Gerda en Tonny. Zoon van handelsagent/handelaar in verfwaren Julius Barend Johan Eenstroom (22 april 1857 Diever - 29 juni 1929 's-Gravenhage) en Trijntje van der Wal (19 januari 1868 Groningen - 2 september 1945 's-Gravenhage). Nederlands Hervormd.

De Oorlogsgravenstichting en de site van het Erepeloton Waaldsdorp geven aan dat Eenstroom op een onbekende datum in november 1944 is gefusilleerd. Heere en Vernooij spreken van een onbekende datum begin november 1944.

Begraven op de Waalsdorpervlakte. Herbegraven op de Algemene Begraafplaats aan de Kerkhoflaan in 's-Gravenhage. Het graf is inmiddels geruimd.

Website-vermeldingen:

- Dodenboek Bezuidenhout

Onderscheidingen:

Niet traceerbaar. Op zoek naar nabestaanden, gaarne contact.

Bron: Bureau Decoraties, Ministerie van Defensie.

Bron:

- Bevolkingsregister Haags Gemeentearchief.

- Nationaaal Archief.

- https://www.wo2slachtoffers.nl/bio/55911/Eenstroom-Christiaan-Johan.htm

- https://www.geni.com/people/Christiaan-Johan-Eenstroom/6000000078446407096

Bron: Vereniging 18 juni.

Geplaatst door Jurriaan Wouters op 18 oktober 2019