Christiaan Matthijs van Elderen

Geboren op 11-01-1921 in Rotterdam

Overleden op 07-09-1944 in Rotterdam

Christiaan Matthijs van Elderen

Uit de akte van overlijden van de gemeente Rotterdam blijkt, dat Van Elderen is overleden op 7 september om 13.00 uur.
Bron: akte van overlijden van de gemeente Rotterdam.

Geplaatst door Dini Heijden op 03 februari 2020

ChristiaanMatthijs van Elderen

Christiaan Matthijs van Elderen Christiaan Matthijs van Elderen is geboren op 11 januari 1921 te Rotterdam. Hij was gehuwd met Johanna Maria Mojel en was distillateur van beroep. In de nacht van 7 op 8 september 1944 was Christiaan van Elderen... Lees meer

Christiaan Matthijs van Elderen

Christiaan Matthijs van Elderen is geboren op 11 januari 1921 te Rotterdam.

Hij was gehuwd met Johanna Maria Mojel en was distillateur van beroep.

In de nacht van 7 op 8 september 1944 was Christiaan van Elderen met 5 mannen en een aantal vrouwen en kinderen aanwezig op een bijeenkomst in Rotterdam. op die avond doen 3 agenten van de Sichterheitspolizei een inval in het huis. Ze denken met een illegale bijeenkomst te maken te hebben. De vrouwen en kinderen worden weggestuurd.

Na onderzoek blijkt één van hen een Duitse deserteur met een pistool te zijn. De leider van de drie agenten schoot de deserteur direct dood. Een ander werd weggestuurd om versterking te halen. Ondertussen werd in de woning een lijst met namen van een verzetsgroep gevonden. De tweede agent kwam terug met versterking. De leider zag één van de mannen naar zijn binnenzak greep. Hij dacht dat hij een wapen wilde pakken, en schoot gericht op de man. Tegelijkertijd gaf hij aan de andere agenten het bevel om te schieten. Omdat hij ook bij de andere mannen ook verzet verwachtte werden ze alle vijf doodgeschoten.

Christiaan van Elderen werd begraven op de Algemene begraafplaats Crooswijk te Rotterdam. In 1960 werd hij herbegraven op het Nationaal Ereveld Loenen vak D nummer 295.

Bron: www.oorlogsgravenstichting.NL

Geplaatst door Gerco Talens op 30 april 2018

Nationaal Ereveld Loenen

Vak/rij/nummer D295

Monument

Naam:
Loenen, Ereveld Loenen

Plaats:
Apeldoorn

Loenen, Ereveld Loenen

Leg bloemen op dit graf

Wilt u graag bloemen laten leggen op dit graf, dan verzorgen wij dit graag voor u.
Bestel bloemen
Bloemen en kransen