Wouter Albertus Christiaan Geerling

1897-1944

Portret toevoegen?

Klik hier

Oorlogsslachtoffer

Is 46 jaar geworden

Geboren op 12-12-1897 in Pretoria 

Overleden op 18-10-1944 in Pakanbaroe 



Militair onderdeel

Bijdragen

De volgende bijdragen zijn door bezoekers toegevoegd:

Gegevens W.A.C. Geerling.

Blad met gegevens betreffende Wouter Albertus Christiaan Geerling, waaruit ook blijkt dat hij voor de oorlog leraar was aan de HBS te Bandoeng. Verder is bijzonder dat dit document door Wouter Geerling zelf in 1943 is ondertekend.
Bron: Jacq. Z. Brijl., Luitenant- Kolonel bd, BL.

Geplaatst door Jan Thonus op 23 augustus 2019

38f18a81684e04637905a356a7f8535b v1

Interneringskaart.

De Japanse interneringskaart van Wouter Albertus Christiaan Geerling.
Bron: Jacq. Z. Brijl., Luitenant- Kolonel bd, BL.

Geplaatst door Jan Thonus op 23 augustus 2019

501563dcd3ba2467817b24166cd0bf1d v1

Gedicht door dichter L. Leitpoldt.

Gedicht door dichter L. Leitpoldt.
Bron: Jacq. Z. Brijl., Luitenant- Kolonel bd, BL.

Geplaatst door Jan Thonus op 21 augustus 2019

43c9637ae3c7e3ff807b8fb2309a8cab v1

Boeket ter nagedachtenis van Wouter Albertus Christiaan Geerling.

ERE WIE ERE TOEKOMT.
Bron: Jacq. Z. Brijl., Luitenant- Kolonel bd, BL.

Geplaatst door Jan Thonus op 21 augustus 2019

C2bc7b0540fb458a1a5bbc803d280605 v1

Pakan Baroe, de Dodenspoorweg van Sumatra.

De Pakan Baroe Spoorweg was bij het uitbreken van de oorlog met Japan, de nog ontbrekende belangrijke verbinding tussen West- en Oost-Sumatra. Vanaf de Westkust was er een bestaande treinverbinding tot Moeara; aan de Oostkust was Pakan Baroe door... Lees meer
De Pakan Baroe Spoorweg was bij het uitbreken van de oorlog met Japan, de nog ontbrekende belangrijke verbinding tussen West- en Oost-Sumatra. Vanaf de Westkust was er een bestaande treinverbinding tot Moeara; aan de Oostkust was Pakan Baroe door de diepe Siakrivier en de Straat van Malakka over het water verbonden met Singapore. Door het aanleggen van het ontbrekende tussenstuk van een spoorweg van 220 km, dwars door het tropische woud, meende het Japanse Leger een veiliger en snellere mogelijkheid te hebben, om troepen en materieel te kunnen verplaatsen tussen de Oost- en Westkust van Sumatra.De aanleg van de spoorweg werd onder vreselijke en onmenselijke omstandigheden, gedwongen uitgevoerd door Geallieerde krijgsgevangenen (waarvan het merendeel Nederlanders waren) en Javaanse dwangarbeiders (Romusha’s). Door onder meer de onmenselijke behandeling, slechte voeding, gebrek aan geneesmiddelen, tropische ziekten en slechte huisvesting, verloren in totaal ca. 82.500 mensen hier hun leven. Het slechts werden de Javaanse dwangarbeiders behandeld, die o.a. geen enkele medische verzorging kregen. Vele van hen die stierven, werden naast de spoorbaan begraven. Er zijn ca 80.000 romusha’s omgekomen.De Nederlandse kgvn, die indertijd van de verdrinkingsdood waren gered, toen het ss “Junyo Maru” nabij Padang tot zinken was gebracht, waren ook hierheen afgevoerd; van hen zijn alsnog velen onder vreselijke omstandigheden overleden.Op 15 aug 1945 was tenslotte de aanleg van de spoorverbinding tussen MOEARA en PAKAN BAROE gerealiseerd. Door de capitulatie van Japan, werd echter nooit gebruik gemaakt van deze spoorverbinding.Ldst. Sgt. Genie KNIL. WOUTER ALBERTUS CHRISTIAAN GEERLING verloor op 18 okt 1944 hier het leven. Hij ligt begraven op het Nederlands ereveld Leuwigajah te Cimahi Loc. IV 171 Sluiten
Bron: Jacq. Z. Brijl., Luitenant- Kolonel bd, BL. & Google Earth

Geplaatst door Jan Thonus op 21 augustus 2019

8ca576040db54ecf8dc0b1baa4197ba1 v1

Voeg zelf een monument toe

Log in om een monument toe te voegen

Voeg zelf een verhaal of document toe

Log in om een bijdrage toe te voegen
Menu