Kornelus Baas

Klik hier

Geboren op 28-07-1893 in Oude Pekela

Overleden op 22-03-1943 in Flossenbürg

Zo zijn nog niet alle bijdrages zijn teruggeplaatst, dit gebeurt in etappes, met name ’s nachts. Mist u nog een bijdrage, dan kunt u dit doorgeven, wij zullen u dan informeren wanneer deze is teruggeplaatst.

Het verhaal van mijn opa

Kornelus Baas was een zoon van Kornelus Baas en Johanna van der Tuuk. Baas woonde met echtgenote , Maria Orsel, dochter van Lucas Orsel en Pieternella Harmanna Bouland uit Onstwedde, aan de Veendijkstraat 12 in Oude Pekela.Baas was eerder gehuwd geweest met Jantje Drenth en Maria Orsel was eerder getrouwd geweest met Berend Klok. Baas zat in de periode van 1935-1939 in de gemeenteraad van Oude Pekela voor de C.P.N.In begin van de Tweede Wereldoorlog was hij leider van de verzetsgroep Noorderlicht in Oude Pekela. Verder was hij de verspreider van de illegale bladen Het Noorderlicht en De Waarheid in die omgeving.Op 10 september 1941 werd Kornelus Baas, op aanwijzing van slager Hendrik Bos, door de Sicherheitsdienst vergezeld van enkele Duitse soldaten, uit zijn woning gehaald en afgevoerd naar het - later berucht geworden - Scholtenshuis in Groningen.Maria Baas-Orsel was met haar kleinzoon Kornelus Klok (5 jaar oud) op de fiets op weg naar huis toen ze ter hoogte van het oude gemeentehuis de auto tegen kwamen met Kornelus Baas op de achterbank met naast hem twee Duitse soldaten.Op 2 april 1942 werd hij overgebracht naar het concentratiekamp Buchenwald, kampnummer 2892, enkele maanden later, op 29 of 30 oktober van dat jaar, vond overplaatsing plaats naar concentratiekamp Dachau, daar werd hij geregistreerd met het kampnummer 37952.Tussen 7 en 9 december 1942 werd hij overgeplaatst naar het concentratiekamp Flossenbürg (kampnummer 602). In dit kamp is hij op 22 maart 1943 overleden. Sluiten
Bron: Kleinzoon Kees Klok

Geplaatst door Coördinator Archief Oorlogsgravenstichting op 16 april 2019