Lambertus Hendrikus Marie Grotens

Overleden op 10-05-1940 in Loosduinen

Rang

Militair onderdeel

Zo zijn nog niet alle bijdrages zijn teruggeplaatst, dit gebeurt in etappes, met name ’s nachts. Mist u nog een bijdrage, dan kunt u dit doorgeven, wij zullen u dan informeren wanneer deze is teruggeplaatst.

Over Jager Lambertus Hendrikus Marie Grotens.

Gevallen voor het Vaderland. "Allez Chasse!" Opdat wij niet vergeten... Onderdeel: 3e Compagnie-1e Bataljon-Regiment Jagers. Rang: Gewoon Dienstplichting Soldaat der derde klasse. Beroep: Typograaf/letterzetter/boekdrukker. Roepnaam:... Lees meer

Gevallen voor het Vaderland. "Allez Chasse!"

Opdat wij niet vergeten...

Onderdeel: 3e Compagnie-1e Bataljon-Regiment Jagers.

Rang: Gewoon Dienstplichting Soldaat der derde klasse.

Beroep: Typograaf/letterzetter/boekdrukker.

Roepnaam: Lambert.

Adres: Waterstraat 211 te Nijmegen.

Locatie van sneuvelen: Loosduinen/ Belvédère.

Wijze van sneuvelen: Op 10 mei 1940 gewond geraakt tijdens de tegenaanval op het landgoed Ockenburg richting Belvédère. De Jager Grotens overleed op 13 mei 1940 in de Stichting Bloemendaal in Loosduinen.

Locatie laatste rustplaats: Militair Ereveld Grebbeberg te Rhenen.

Overig: Ongehuwd. Zoon van Theodorus Franciscus Andreas Grotens en Theodora Hendrina Adriana Haasters. R.K.

Bron: Nederlandse gesneuvelden in de meidagen 1940, J.W. de Leeuw (ASPEKT).

Lambertus Grotens was de zoon van de huisknecht, later wisselloper in Nijmegen Theodorus Franciscus Andreas Grotens en de Rotterdamse Theodora Hendrina Adriana Haasters. Zij trouwden in augustus 1916. Lambert werd dienstplichtig soldaat (3-I-RJ) en raakte op 10 mei 1940 ernstig gewond bij de succesvolle strijd om de herovering van Ockenburg op de Duitse Para's bij Loosduinen. Op 13 mei overleed hij in de Stichting Bloemendaal te Loosduinen en werd dezelfde dag begraven in een veldgraf bij de Stichting. .Op 18 mei is hij herbegraven op de Algemene Begraafplaats in Den Haag (4-6-12) om op 26 juli 1940 overgebracht te worden naar de RK Begraafplaats Daalseweg 5-5-9 of 19. Definitieve rustplaats kreeg hij op het Ereveld Grebbeberg.

Hij was verloofd met Rika ("Riet") Janssen. Riet Janssen verloor drie jaar later de man met wie zij sinds begin april 1943 enkele weken getrouwd was: Wim Phoelich.

De ouders Grotens verloren ook hun tweede zoon Adriaan J.A. Grotens bij een geallieerde luchtaanval op 19 februari 1943 op het Duitse Militaire Hospitaal bij Den Helder, waar hij werkzaam was.

Lamberts en Adriaans graf lag aanvankelijk op het kerkhof aan de Daalseweg (5-5-19), maar Lambert is later overgebracht naar het Ereveld Grebbeberg..

Bron: OGS ("oorlogsslachtoffer") + foto grafsteen; PK; NSAN Cultuur 423; www.genlias.nl ; De Gelderlander 31 juli 1940 annonce met dankbetuiging voor alle blijken van deelneming; e-mails Bart Janssen/Rieki Nas 13 en 15 mei 2012; collectie Bart Janssen met bidprentje en foto, ook onder W.J.Phoelich; e-mail Jan van Ierland 6 dec.2013; e-mails Wim Cleijne 21 en 23 maart 2017; e-mail Bart Janssen 31 mrt 2017 met foto's

Website-vermelding:

- Dodenboek Grenadiers & Jagers

Onderscheiding:

- Het 'OORLOGSHERINNERINGSKRUIS MET DE GESP NEDERLAND MEI 1940', postuum toegekend.

Bron: Bureau Decoraties, Ministerie van Defensie.

Bron: https://www.oorlogsdodennijmegen.nl/persoon/grotens/5c9abf4b-4bf2-4b9e-87d6-f2dbf3c026dc

Bron: Ministerie van Defensie.

Vermelding op de Plaquettes Hulpvliegveld Ockenburgh.

Bronnen:

- Ministerie van Defensie.

- Open Archieven.

- Nationaal Archief, Oorlogsgravenstichting.

Bron: Vereniging 18 juni.

Geplaatst door Jurriaan Wouters op 20 december 2018

Lambertus Hendrikus Marie Grotens staat ook op:

Militair ereveld Grebbeberg

Vak/rij/nummer 15 17

Monument

Naam:
Rhenen, Militair Ereveld Grebbeberg

Plaats:
Rhenen

Leg bloemen op dit graf

Wilt u graag bloemen laten leggen op dit graf, dan verzorgen wij dit graag voor u.
Bestel bloemen
Bloemen en kransen