Willem Haarbosch

1903-1944

0

Oorlogsslachtoffer

Is 41 jaar geworden

Geboren op 10-09-1903 in Breda 

Overleden op 18-09-1944 in Ind. Oceaan nabij Benkoelen a/b Junyo Maru 



Militair onderdeel

Bijdragen

De volgende bijdragen zijn door bezoekers toegevoegd:

Eindelijk erkenning voor KNIL-militair Willem Haarbosch

Willem Haarbosch, die postuum het Mobilisatie-Oorlogskruis kreeg. Merlijn van DijkEindelijk erkenning voor KNIL-militair Willem HaarboschSINT-OEDENRODE - Voormalig KNIL-militair Willem Haarbosch krijgt postuum het Mobilisatie-Oorlogskruis.... Lees meer
Willem Haarbosch, die postuum het Mobilisatie-Oorlogskruis kreeg. Merlijn van DijkEindelijk erkenning voor KNIL-militair Willem HaarboschSINT-OEDENRODE - Voormalig KNIL-militair Willem Haarbosch krijgt postuum het Mobilisatie-Oorlogskruis. Volgens zijn zoon hebben nog veel meer mensen recht op erkenning.Bijna 75 jaar na zijn overlijden heeft voormalig KNIL-militair Willem Haarbosch postuum het Mobilisatie-Oorlogskruis gekregen. Onlangs kende minister van Defensie Jeanine Hennis-Plasschaert hem deze onderscheiding toe. Zijn zoon Rob Haarbosch uit Sint-Oedenrode is opgelucht: ,,Eindelijk krijgt mijn vader de erkenning die hij verdient.”Haarbosch (77) diende de aanvraag voor de onderscheiding namens zijn vader in. Een vader die hij nooit kende. ,,Ik was twee jaar oud toen hij overleed.” Dat gebeurde op een Japans vrachtschip, de Junyo Maru. Dat schip voer op 16 september 1944 uit vanaf de haven in Jakarta. Aan boord zaten 6500 dwangarbeiders en krijgsgevangenen, waaronder ruim 300 KNIL-militairen. De bestemming was de Pakan Baroe spoorlijn op Noord-Sumatra. Het schip zou daar nooit aankomen.Op maandag 18 september vuurt een Britse onderzeeboot een torpedo af richting de Junyo Maru. Het blijkt een voltreffer. Een tweede torpedo volgt. Het vrachtschip zinkt. Meer dan 5600 mensen overleven de ramp niet. Onder hen bevindt zich Willem Haarbosch.Verloren jeugd Dat zijn vader juist nu erkenning krijgt voor het offer dat hij bracht, doet Rob Haarbosch goed. ,,Zeker in deze periode waarin het 75 jaar geleden is dat Japan Nederlands-Indië binnenviel, ben ik bezig met mijn verloren jeugd”, zegt hij. Zelf zat Haarbosch als kind een aantal jaar in een Jappenkamp.Haarbosch vindt het belangrijk dat de toekenning van het kruis aandacht krijgt. Er zijn volgens hem nog veel meer mensen die postuum recht hebben op het Mobilisatie-Oorlogskruis. ,,Ik hoop dat de nabestaanden dit lezen.” Sluiten
Bron: Eindhovens Dagblad - Merlijn van Dijk 01-08-17 (online krant)

Geplaatst door dirkvanduijn83@gmail.com op 04 januari 2022

9df13b3ad6def751e26dc92bc779688c v1

Een droeve Lijst, met vermelding van Willem Haarbosch.

Zij, die op 18 September 1944 den verdrinkingsdood stierven.Hieronder vervolgen wij de namenlijst aan de "Javasche Courant" van de omgekomen personen tengevolge van de ondergang van de "Junyo Maru" d.d. 18 September 1944.
Bron: Algemeen Indisch dagblad, 02-05-1947

Geplaatst door Jan Thonus op 06 september 2020

94ef2b7621e3d1b7555620caab2455cc v1

Krijgsgevangene na bezetting van Ned. Indië door Japan

1. Als krijgsgevangene op transport naar Sumatra. Na de capitulatie van ons leger in Indië in 1942 voor het Japanse Leger, werd Landstorm Sld. Inf. KNIL WILLEM HAARBOSCH geïnterneerd in het tot interneringskamp ingerichte KAMP MAKASSER te Batavia,... Lees meer
1. Als krijgsgevangene op transport naar Sumatra. Na de capitulatie van ons leger in Indië in 1942 voor het Japanse Leger, werd Landstorm Sld. Inf. KNIL WILLEM HAARBOSCH geïnterneerd in het tot interneringskamp ingerichte KAMP MAKASSER te Batavia, te samen met andere Stadswachters en Australische en Engelse militairen. Op 13 sep 1944, hoorde hij dat hij de volgende morgen op transport zou worden gesteld en dat hij dan - met al zijn goederen ingepakt - tijdig buiten aangetreden moest staan. De bestemming werd echter niet bekend gemaakt De volgende dag marcheerden 700 kgvn, waaronder Willem Haarbosch en andere stadswachters van het voormalige Stadswacht Bat. uit Batavia naar het spoorwegstation van Batavia. Van daaruit werden zij per trein naar Tandjong Priok gebracht, de havenstad van Batavia. Daar ontmoetten zij andere Ned. Kgvn, afkomstig uit de voormalige Kazerne van het Xde Bat. te Batavia. Aan de kade lag het Japanse troepentransport ss “ Yunio Maru”, waarmee men – toen nog voor de krijgsgevangenen met onbekende bestemming – zou worden vervoerd.In Priok moest men uren op de kade wachten alvorens tenslotte tegen de avond te worden ingescheept - overigens gedurende al die tijd - zonder eten of drinken te hebben gekregen. Gelukkig bleek op de kade bij een gebouw van de KPM. een waterkraantje te zijn, waar de krijgsgevangenen gretig gebruik van hebben kunnen maken. In de middag kwamen onverwachts 4200 Javaanse Romusha’s (dwangarbeiders) op de kade aan, die letterlijk als makke schapen in de onderste ruimen van het schip werden gejaagd.Tegen de avond mochten de krijgsgevangenen eindelijk aan boord. Tijdens deze inscheping werden de krijgsgevangenen “als sardientjes in blik” in de ruimen geduwd; deze verbouwde ruimen beschikten o.a. slechts over enkele luchtsluizen en een enkel toilet; het stonk er dan ook vreselijk in deze gloeiend hete ruimen, waarbij men vrijwel zittend moest slapen; het weinige drinkwater was van onbetrouwbare kwaliteit, waardoor vele krijgsgevangenen tijdens de zeereis al spoedig dysenterie zouden krijgen. De reis bleek later dan ook voor de krijgsgevangenen een ware hel a/b van deze schepen te zijn; die kregen dan ook de bijnaam “HELL- SHIPS”. Intussen was het bij de krijgsgevangenen, via geruchten bekend geworden, dat de eindbestemming van de reis vermoedelijk Padang op Sumatra zou zijn; van daaruit zouden de krijgsgevangenen dan naar Pakanbaroe worden overgebracht om hen gedwongen te laten werken bij de aanleg van een nieuwe spoorbaan van Pakanbaroe naar Moeara.2.Gebeurtenissen tijdens de zeereis van de havenstad Tandjong Priok naar Padang, West Sumatra. In de late middag van 15 sep. 1944 lichtte het ss “Junyo Maru” het anker en verliet de haven van Priok om vervolgens samen met 2 Japanse Korvetten in konvooi in N.W. richting te koersen. In de nacht van 17 sep. was het heel slecht weer, maar de dag daarop, ma. 18 sep. 1944, was het in de ochtend al heel heet en stierven enige krijgsgevangenen aan de gevolgen van dysenterie; ze werden door de Japanners, zonder pardon, meteen over boord gegooid. Als het kleine konvooi op 18 sep. ter hoogte was gekomen van de kustplaats Moko Moko bij Benkoelen, werd de “Junyo Maru” omstreeks 16.00 uur ‘s middags aangevallen door de Britse onderzeeboot HMS “Tradewind” (onder commando van LtCdr. S.L.C. Maydon) en met 4 torpedo’s - binnen 20 minuten - tot zinken gebracht. noot: De “Junyo Maru” voerde geen Rode Kruis-tekens, noch de voorgeschreven letters “POW”. De eerste torpedo trof de “Junyo Maru” midscheeps; na een zware explosie begon het schip hevig te trillen, waarbij delen van het schip overal heen werden geslingerd; enkel minuten later werd het schip door een tweede torpedo getroffen, waardoor de “Junyo Maru” na ca 20 minuten onder de golven van de Indische Oceaan verdween. Gedurende dit vreselijke drama verloren ca. 2000 kgvn hun leven; t.w. 1382 KNIL miln.,(waaronder Nederlanders, Surinamers, Ambonesen , Menadonesen en enkele mensen vd Ned. Koopvaardij), Amerikanen, Australiërs en Britse militairen; de meesten van deze laatste groep waren R.A.F. militairen. Voorts verloren 4000 Indonesische/Javaanse dwangarbeiders daarbij hun leven. Slechts 880 Kgvn werden o.a. door een Japans korvet gered. Landstorm Sld. Inf. KNIL WILLEM HAARBOSCH overleefde helaas dit drama niet en verdronk in de donkerblauwe wateren van de Indische Oceaan; Willem Haarbosch kreeg daar zijn “ZEEMANSGRAF”. Sluiten
Bron: Jacq. Z. Brijl., Luitenant- Kolonel bd, BL. & Google Earth

Geplaatst door Jan Thonus op 11 augustus 2019

74663bdaeccdb5f0abf7022db56f587b v1

mobilisatie oorlogskruis

Het mobilisatie oorlogskruis dan aan Willem Haarbosch toegekend is.
Bron: jacques Z. Brijl

Geplaatst door mike van venrooij op 19 juni 2017

8908c2732bd1bc9f35a2973f9dbfe899 v1

Voeg zelf een monument toe

Log in om een monument toe te voegen

Voeg zelf een verhaal of document toe

Log in om een bijdrage toe te voegen
Menu