Govert Bakker

Delft

Herinneringsplaquette in kantine DHC

Geplaatst door Ben Benneker op 24 maart 2015

Govert Bakker wordt op 11-10-1909 geboren als zoon van postbode Willem Bakker en Cornelia Slob. Bij het uitbreken van de oorlog is hij fabrieksarbeider en woont aan de Tuinstraat 35 te Delft met zijn echtgenote Francina Dingler. Govert is in die jaren lid van voetbalvereniging DHC in Delft.

Govert wordt door de Duitsers opgepakt en gedeporteerd naar K.L. Langenstein Zwieberge bij Halberstadt en geregistreerd met nummer 93252. Daar wordt hij op het project Malachit tewerkgesteld. In dit kamp, een Aussenkommando van K.L. Buchenwald, moeten de gevangenen zeer zware arbeid verrichten en in de Thekeberg gangenstelsel uitgraven t.b.v. de bouw van een onderaardse fabriek. Velen van hen sterven door uitputting, ondervoeding en ziekte.

Govert Bakker overleed op 7 november 1944 aan de gevolgen van een schedelbasisfractuur en verwondingen aan het voorhoofd. Een arbeidsongeval wordt als oorzaak opgegeven.

In de kantine van voetbalclub DHC te Delft op sportpark Brasserkade hangt een herinneringsplaquette waarop Govert Bakker vermeld staat.

Geplaatst door Ben Benneker op 24 maart 2015

Delft, Plaquette voor de slachtoffers van DHC