Over Joël Hamme.

Bescherming werd niet geboden. Opdat wij niet vergeten... Laatst bekende adres: Carel Reinierszkade 167 te Den Haag (Bezuidenhout, 2593 HP), zie... Lees meer

Bescherming werd niet geboden. Opdat wij niet vergeten...

Laatst bekende adres: Carel Reinierszkade 167 te Den Haag (Bezuidenhout, 2593 HP), zie locatie:

Gegevens deportatie:

Joods (gesperrt)

Leerling Joods Lyceum HBS klas 1A (1941-1942)

KL. Herzogenbusch - Vught, DL. Westerbork, VL. Sobibor

Op 22 april 1943 met het laatste transport uit Den Haag gedeporteerd en op 23 april 1943 in Vught binnengekomen. Op 6 of 7 juni 1943 (Kindertransport) kwamen zij aan op het station Hooghalen en liepen vanuit daar 5,3 kilometer naar het Polizeiliches Durchgangslager Westerbork (PDW). Branco werd in een vrouwenbarak gelegerd en haar zoontje Joëll in een kinderbarak (de kinderbarak was overvol en de omstandigheden erbarmelijk. Door slechte voeding en hygiene stierven er in de eerste 5 maanden van 1943 al 30 kinderen van 7 jaar en jonger). Westerbork - Sobibor 8 juni 1943 (transport 68)

Zijn vader David Hamme is samen met zijn oudste broer Salomon (Sallie) op 16 juli 1943 vermoord in Sobibor. Moeder Branco Hamme-Koeke en Joël Hamme werden al eerder, op 11 juni, vermoord in Sobibor.

Het gezin Hamme is op een gegeven (voorlopig onbekend) moment naar kamp Vught overgebracht. Moeder Branco en zoon Joël zijn met het zogenoemde kindertransport op 7 juni 1943 naar kamp Westerbork overgebracht en de volgende dag op transport gesteld naar Sobibor. David en Salomon zijn op 3 juli vanuit Vught naar kamp Westerbork overgebracht (barak 57) en op 13 juli 1943 op transport gesteld naar Sobibor.

Vermelding op het Dodenboek Bezuidenhout: www.dodenboekbezuidenhout.nl

Lees het hele boek over de familie Hamme via deze link:

Bronnen: Joods Monument, Bevolkingsregister, Herinneringscentrum Kamp Westerbork.

Joël Hamme werd in juni 1943 met het zogenoemde kindertransport uit Vught via Westerbork op transport gesteld naar Sobibor. Hij bereikte de leeftijd van 13 jaar.
J. de Moei, Joodse kinderen in het kamp Vught (Vught 1999) 37

Joël Hamme zat in september 1941 in klas 1 van de H.B.S. te Den Haag. In oktober 1941 moest Joël Hamme naar klas 2a van het Joods Lyceum.

Gegevens van joodse leerlingen op scholen in Den Haag.Lijsten van joodse leerlingen op scholen in Den Haag, inclusief een lijst van leerlingen van het Joods Lyceum , bevinden zich in het archief van het Joods Lyceum te Den Haag. Dit archief berust op het Gemeentearchief Den Haag.

Zie voor meer informatie over genoemde school het boek van Wally de Lang Slotakkoord der kinderjaren. Herinneringen aan het Joodsch Lyceum Fisherstraat

Directe familie

Vader: David Hamme https://oorlogsgravenstichting.nl/persoon/58374/david-hamme

Den Haag, 23 april 1898 – Sobibor, 16 juli 1943

Bereikte de leeftijd van 45 jaar

Beroep: Bedrijfsleider

Moeder Branco Hamme-Koeke: https://oorlogsgravenstichting.nl/persoon/58442/branco-hamme-koekoek

Den Haag, 3 augustus 1900 – Sobibor, 11 juni 1943.

Kinderen

Joël Hamme:deze pagina.

Den Haag, 19 juli 1929 – Sobibor, 11 juni 1943

Bereikte de leeftijd van 13 jaar

Salomon Hamme: https://oorlogsgravenstichting.nl/persoon/58404/salomon-hamme

Den Haag, 16 februari 1926 – Sobibor, 16 juli 1943

Bereikte de leeftijd van 17 jaar

Bron: https://www.joodsmonument.nl/nl/page/148351/joel-hamme

Voor de familie Hamme is een struikelsteen aangevraagd.

Bronnen: Joods Monument, Herinneringscentrum Kamp Westerbork, Bevolkingsregister Haags Gemeentearchief, St. WO2 Sporen.

Bron: Vereniging 18 juni.

Geplaatst door Jurriaan Wouters op 08 december 2018