Sikke Heerlijn

Geboren op 14-05-1921 in 't Zandt

Overleden op 07-12-1944 in Kdo. Husum-Schwesing, Neuengamme

Levensverhaal Sikke Heerlijn

Sikke Heerlijn was het 2e kind van in totaal 9 kinderen uit het gezin Heerlijn-Doornbos. Sikke is verraden nadat de oproep kwam dat hij zich moest melden voor de Arbeidseinsatz. De verrader bleek een goede huisvriend en familielid te zijn van het gezin Heerlijn. De verrader (A. M., Holwierde) heeft later nog meer namen genoemd om zo zijn vrijheid te behouden (slachtoffers o.a.: P. Kort en E. Schuurman uit ’t Zandt). Hij was een ‘Landwachter bij keuze’, zoals in de media stond vermeld. Verrader M. was trots op zijn daden en is hiervoor op de foto gegaan bij een fotograaf in Appingedam. De familie Heerlijn herinnert zich nog goed dat deze fotograaf in Oosternieland op bezoek kwam. Hij wilde van de pasfoto van de inmiddels overleden Sikke een grote foto maken. Toen vader Heerlijn er achter kwam dat deze fotograaf ook de verrader M. had gefotografeerd is hij heel erg boos geworden. Er ontstond een handgemeen, maar uiteindelijk heeft de fotograaf de foto wel gemaakt.

De vader van Sikke, de heer Pieter Heerlijn en zijn oudere broer Obbe, hebben zich toen maar vrijwillig voor de Arbeitseinsatz gemeld. Tijdens de treinreis naar Amersfoort hoorden ze zoveel verschrikkelijke verhalen, dat ze zich hebben bedacht. Ze zijn ergens op de Veluwe uit de trein gesprongen. Vader Heerlijn is weer naar zijn gezin in Oosternieland gegaan. Broer Obbe heeft eerst een tijd in Nunspeet ondergedoken gezeten. Later kwam hij ook weer thuis.

Op 26-08-1944 is Sikke binnengekomen in het Polizeiliches Durchgangslager te Amersfoort. Hij werd daar ingeschreven onder nummer 5803. Op 08-09-1944 werd hij op transport gesteld naar Neuengamme. Dit was op één na de grootste transport dat vanuit Amersfoort is vertrokken. Het transport bestond uit 1150 gevangenen (een maand later vertrekt het grootste transport uit Amersfoort waaronder 1440 gevangenen; hier zitten de ‘mannen van Putten’ bij).
Op 10-09-1944 komt het transport in Neuengamme aan; Sikke werd ingeschreven onder nummer 48810. Hij komt in het Arbeitslager in Schwesing bij Husum.(Engelsburg).
In bewaard gebleven dodenboeken wordt vooral geschreven over de ziektes waaraan de gevangenen zouden zijn overleden. Dat is verhullend, want de ware doodsoorzaak ligt vooral aan het feit dat de gevangenen onder abominabele omstandigheden moesten werken en het voedsel lang niet toereikend was. Op 7 december 1944 overlijdt Sikke Heerlijn.

Op 2 oktober 2019 is bij zijn voormalig ouderlijke huis aan de Oosternielandseweg 18 te Oosternieland een Stolperstein geplaatst.

Bron: Bron: Monument vriendenkringneuengamme.nl, kamp Amersfoort, H.Heerlijn, Baflo. Cie Struikelstenen v.m. gemeente Uithuizermeeden.

Geplaatst door Bert Bultena op 24 januari 2021

Ostfriedhof te Husum