Gerhardus Wilhelmus Johannes Hekman

Geboren op 02-09-1925 in Heino

Overleden op 17-11-1944 in Venlo

Venlo

Gerhardus Wilhelmus Hekman werd geboren op 2 september 1925 te Heino en overleed op 17 november 1944 te Venlo.Hekman woonde te Liessel (Gemeente Deurne) en moet echter ook ingeschreven hebben gestaan in Heino want na de oorlog is zowel in Venlo... Lees meer

Hekman woonde te Liessel (Gemeente Deurne) en moet echter ook ingeschreven hebben gestaan in Heino want na de oorlog is zowel in Venlo als in Heino een overlijdensakte opgemaakt. Zoon van Antonie Hekman (landbouwer) en Theodora Oosterlaar. Gerhardus Wilhelmus Hekman was ongehuwd, landbouwer/landarbeider.
Op de Groote Heide (vliegveld Venlo) aan de Toeperweg werd Gerhardus Wilhelmus Hekman gefusilleerd, net als Johannes Roosjen, Jonkheer Maarten Reuchlin en Willem de Jonker.
Ter hunner nagedachtenis is een monument aan de Toeperweg opgericht. oorspronkelijk zijn Hekman en de andere slachtoffers begraven op de Groote heide. Op aanwijzing van SS-man Richard Heinrich Georg Nitsch werden de stoffelijke overschotten op 6 juli 1946 in twee graven aangetroffen.
Op 10 juli 1946 vond de herbegrafenis van Hekman plaats in Heino.

Bron: Heino Toen/Herdenking

Geplaatst door Flip Jonkman op 22 mei 2021