Jan Elibert van der Helden

Klik hier

Geboren op 24-05-1912 in Nijmegen

Overleden op 30-11-1944 in Aurich-Engerhafe, Neuengamme

Zo zijn nog niet alle bijdrages zijn teruggeplaatst, dit gebeurt in etappes, met name ’s nachts. Mist u nog een bijdrage, dan kunt u dit doorgeven, wij zullen u dan informeren wanneer deze is teruggeplaatst.

Krantenknipsel

Jan Elibert van der Helden
Bron: Het parool 13-07-1945

Geplaatst door Wulfert Hop op 29 augustus 2020

Van kamp naar kamp naar kamp

In de loop van 1943 werden tot dan toe gespaarde Joodse families met hun gezin vanuit Amsterdam via Westerbork gedeporteerd naar Bergen-Belsen. Allen werkten in de diamantindustrie en moesten de SS helpen in Duitsland een diamantindustrie op te zetten om deviezen binnen te krijgen. Toen dat idee mislukte, werden op 4-12-1944 de joodse mannen gedeporteerd naar Sachsenhausen om dwangarbeid te verrichten. Op 5-12-1944 werden hun vrouwen (108) vanuit Bergen-Belsen getransporteerd naar een buitenkamp van Neuengamme: kdo Beendorf. Ze moesten daar ondergronds werken voor de vliegtuigindustrie. Hun kinderen, 50 in aantal, bleven alleen achter in een barak onder de hoede van een verpleegkundige en een 14 jarige meisje. Zij overleefden op 2 na de oorlog. De mannen, werden vrijwel allemaal vermoord door de nazi politiek van “Arbeit macht frei” in Sachsenhausen, na terugkeer in Bergen-Belsen, of op een dodenmars naar de Oostzee. Van de vrouwen stierven 37, waarvan ruim de helft (22) na ontruiming van het kamp rond 16-04-1945, deels op weg naar Hamburg, deels in Hamburg, deels in Zweden. De overlevenden werden in Nederland weer herenigd met hun kinderen. Sluiten
Bron: Gedenkbuch Bergen-Belsen 2007 De kinderbarak van Bergen-Belsen, Hetty Verolme

Geplaatst door Reinoutje Kaas op 20 april 2020

Jan Elibert Helden staat ook op:

Nationaal Ereveld Loenen

Vak/rij/nummer D 310

Monument

Naam:
Waalre, Provinciaal Gedenkteken 'De Brabantse Soldaat'

Plaats:
Waalre

Leg bloemen op dit graf

Wilt u graag bloemen laten leggen op dit graf, dan verzorgen wij dit graag voor u.
Bestel bloemen
Bloemen en kransen