Johan Dirk Antoon Hellema

Klik hier

Geboren op 24-05-1896 in Zaandam

Overleden op 10-02-1945 in Obdam

Zo zijn nog niet alle bijdrages zijn teruggeplaatst, dit gebeurt in etappes, met name ’s nachts. Mist u nog een bijdrage, dan kunt u dit doorgeven, wij zullen u dan informeren wanneer deze is teruggeplaatst.

Zou graag willen weten wie dit verhaal geplaatst heeft. Informatie is niet geheel correct.
Bron: Ik ben een kleindochter van Johan Dirk Antoon Hellema en voor meer informatie is nog altijd mijn vader in de gelegenheid om die te geven.

Geplaatst door Anna-Marie Hamstra-Hellema op 10 maart 2014

Het monument voor J.D.A. Hellema in Obdam is opgericht ter nagedachtenis aan de Obdamse verzetsman die hier op 10 februari 1945 tijdens een ontsnappingsactie om het leven is gekomen. In de hongerwinter van 1944-1945 werden door Britse piloten met regelmaat wapens en kisten met kleren en spullen gedropt voor het verzet in West-Friesland. Johan Hellema, een papierwarenfabrikant uit Zaandam, is op het idee gekomen om wapens in een schip met een dubbele bodem te vervoeren.

Op 10 februari 1945 was Hellema aanwezig bij een bijeenkomst van de verzetsgroep onder leiding van Hil Schipper in Spanbroek. Ook andere belangrijke ondergrondse kopstukken als de Alkmaarse chirurg Frederik Haverkamp en de Amsterdamse verzetsman Tobias Biallosterski (schuilnaam Hans Engelse) waren present. Tijdens hun tocht met de auto richting Amsterdam werden zij door de bezetter, die op de hoogte was van de Engelse droppingsacties, bij Wognum gearresteerd. De gevangenen werden verhoord en in een kamer van het gemeentehuis van Obdam opgesloten. Schipper, die op de hoogte was van de arrestatie, omsingelde met een aantal bewapende verzetsmannen het gemeentehuis. De gevangenen, die de schoten hoorden, zagen kans een ontsnappingspoging te wagen. Tijdens zijn vlucht werd Johan Hellema door een kogel in het achterhoofd getroffen.

Geplaatst door Stichting WO2 Sporen JvZ op 03 februari 2014

Nationaal Ereveld Loenen

Vak/rij/nummer E 473

Monument

Naam:
Loenen, Ereveld Loenen

Plaats:
Apeldoorn

Leg bloemen op dit graf

Wilt u graag bloemen laten leggen op dit graf, dan verzorgen wij dit graag voor u.
Bestel bloemen
Bloemen en kransen