Henri Joseph Hendrickx

Klik hier

Geboren op 09-09-1902 in Swalmen

Overleden op 05-09-1945 in Roermond

Zo zijn nog niet alle bijdrages zijn teruggeplaatst, dit gebeurt in etappes, met name ’s nachts. Mist u nog een bijdrage, dan kunt u dit doorgeven, wij zullen u dan informeren wanneer deze is teruggeplaatst.

Henri Hendrickx

Henri Hendrickx dreef samen met zijn broer Jozef de boerderij Schöndeln te Roermond. In 1943 (ca. begin maart) werden de broers Henri en Jozef Hendrickx door de Duitse bezetter gearresteerd wegens hulp aan de vijand (ontsnapte Franse... Lees meer

In 1943 (ca. begin maart) werden de broers Henri en Jozef Hendrickx door de Duitse bezetter gearresteerd wegens hulp aan de vijand (ontsnapte Franse krijgsgevangenen helpen ontvluchten naar Frankrijk). Beiden werden veroordeeld tot langdurige gevangenisstraffen. Aanvankelijk hebben ze gevangengezeten in Maastricht en Utrecht, later in Rheinbach (zie bv. gevangenisbriefje Jozef Hendrickx), concentratiekamp Sachsenhausen en tenslotte in een tuchthuis te Bützow. Waarschijnlijk is Jozef overleden in Bützow (waarschijnlijk op 23-04-1945), omdat hij daar vanaf een zeker moment niet meer is gezien door zijn broer. Men heeft nooit met 100 % zekerheid kunnen achterhalen waar en wanneer hij is overleden. Zie ook brief uit Bützow. Het leven in de tuchthuizen en kampen was afschuwelijk; men moest slavenarbeid verrichten (werken in steengroeven en bijna geen voedsel), waarbij vele gevangenen zijn omgekomen.

Op 28-01-45 werd het gezin Hendrickx (en met hen vele anderen) uit hun huizen verjaagd, op transport gesteld naar Friesland. Na een reis van twee weken kwamen ze daar aan en de kinderen werden bij vier verschillende gezinnen in Gaast ondergebracht. Op 30-05-45 keerde het gezin terug op Dirksberg te Roermond.

Op 3 mei 1945 is Henri Hendrickx in Bützow bevrijd door het Sovjetleger.

Op 28-06-45 is hij op Dirksberg teruggekeerd. Zijn gezondheid was zo slecht dat hij op 05-09-45 overleed aan tuberculose en hersenvliesontsteking. Hij ligt begraven op het oude kerkhof aan de Herkenbosscherweg te Roermond.

Bijlagen:

1) Begeleidende brief ministerie van oorlog 12-12-1949 bij het ere-diploma van de Franse Nationale Bond van Oorlogsontvluchten

2) Het ere-diploma van de Franse Nationale Bond van Oorlogsontvluchten (Diploma Union Nationale des Evades) 10-11-47

3) Eervolle vermelding (Citation decision no 2) + onderscheiding: La Croix de Guerre avec Palme van het Franse Ministerie van Defensie (14-01-1949)

4) Oorkonde van generaal De Gaulle, 24-03-48

5) Bidprentje

6) Foto Henri met zijn broer Jozef

7) Brief uit Bützow

8) Gevangenisbriefje Jozef Hendrickx

Bron: Oudste kleinzoon (en naamgenoot) heeft dit in 2000 uitgezocht incl archiefonderzoek in Duitsland

Geplaatst door Henri hendrickx op 03 maart 2018

Categorieën