Cornelis Johannes van 't Hoen

Geboren op 05-11-1898 in Gouderak

Overleden op 10-05-1940 in Barendrecht

Rang

Onze website en de database erachter zijn recent helemaal vernieuwd.

Wij werken op dit moment hard om de laatste puntjes op de i te zetten. Zo zijn nog niet alle bijdrages gekoppeld aan de persoonskaarten. Mocht u nog iets missen, dat kunnen wij u ervan verzekeren dat er hard wordt gewerkt om dit te herstellen.

Ook de bestelprocedure van de bloemen is vereenvoudigd. Mocht het bestellen van een bloemlegging toch niet lukken, neemt u dan contact met ons op.

Vrijwillig Landstormkorps Vaartuigendienst

Vrijwillig Korporaal Cornelis van 't Hoen van het Vrijwillig Landstormkorps Vaartuigendienst en schipper van het gemilitariseerde woonschip Amazone, dat tot 10 mei een verblijf was geweest voor de manschappen en korporaals van Veer 2C te Moerdijk. Op 10 mei met alle schepen van Veer 2C uit de haven van Moerdijk geëvacueerd. Op 13 mei behoorde de 'Amazone' tot het konvooi dat geleid werd door de 'Bona Spes II' en bevel had vanaf Puttershoek naar Oud Beijerland te varen om daar diensten voor Groep Spui te verrichten. Het voer op enige afstand achter de voorste schepen en werd hevig beschoten vanaf stuurboord (noorden). Daarbij werd de vrijwillig korporaal Van 't Hoen gedood, waarna het schip aan de grond liep. Op de OGS grafsteen van vrijwillig korporaal Van 't Hoen staat vermeld dat deze op 10 mei 1940 sneuvelde. De talloze rapporten van het voorval zijn eensgezind in het gegeven dat hij op 13 mei achter het roer van de 'Amazone' sneuvelde en dezelfde dag te Barendrecht werd begraven. Sluiten
Bron: Vrijwillige Landstormkorps Vaartuigendienst /http://www.zuidfront-holland1940.nl/index.php?page=hoen-c-j-van-t

Geplaatst door Korps Nationale Reserve Nationale Landstorm Commissie op 17 juni 2015