Leendert Sietse Hohoff

Geboren op 20-05-1919 in Amsterdam

Overleden op 02-03-1945 in Varsseveld

Leendert Sietse Hohoff

Leendert Sietse Hohoff wordt op 20 mei 1919 in Amsterdam geboren als zoon van ziekenverpleger Jan Dirk Hohoff (*Nieuwer-Amstel 1883) en Froukje van Vliet (*Franeker 1885). Leendert wordt vernoemd naar zijn Friese grootvader en heeft een oudere broer Johan Dirk (1915), met wie hij zijn verjaardag deelt. In 1940 woont het gezin op de Stadionweg 223hs in Amsterdam-Zuid. Leendert is boekhouder bij A.P.O. in Amsterdam-Oost.

Leendert is in de oorlog verloofd met de Joodse Louisa van Raalte (*Vlissingen 1918), studente geschiedenis aan de Universiteit van Amsterdam. Luisa duikt onder en overlijdt op 20 maart 1944 door een hartkwaal op haar onderduikadres in Haarlem.

Leendert Hohoff helpt en verzorgt in de oorlog Joodse onderduikers, zelfstandig en in samenwerking met kindergroepen in Utrecht. In deze stad wordt hij gearresteerd maar na korte tijd weer vrijgelaten. De drijfveer voor zijn verzet is “mensen helpen die in moeilijkheden zitten”. Later in de oorlog werkt hij o.a. samen met de linkse verzetsgroepen Gerretsen in Amsterdam-Oost en Karel, van geologiestudent Karel de Vries. Beide vallen eind 1943 onder de VGA (Vrije Groepen Amsterdam). De Vries heeft het Nieuwe Suykerhofje aan de Prinsengracht als basis en hij is ook een van de drijvende krachten achter de illegale koeriers- en inlichtingendienst Rolls Royce, die in september 1944 wordt opgericht om de spoorwegstaking te omzeilen. Ook daar zit Hohoff vanaf eind 1944 bij. Hij controleert bijvoorbeeld regelmatig of alles nog goed gaat op de koerierslijn Amsterdam-Amersfoort-Zwolle. Begin 1945 rolt de beruchte Sicherheitsdienst uit Apeldoorn echter een deel van deze lijn op. Het is onduidelijk of dit komt door verraad of onvoorzichtigheid. Evert logeert in de tweede helft van februari 1945 bij Oswald Assmann thuis in Amersfoort, zijn huis is een van de koeriersposten. Op dinsdag 20 februari doet de SD daar een inval: Assmann en ondergedoken student Jan de Vries worden op heterdaad betrapt bij het maken van verzetskranten. Ook Leendert Hohoff wordt daar gearresteerd. Hij is op maandagochtend vroeg vanuit Amsterdam naar Amersfoort afgereisd om verschillende Rolls Royce-medewerkers te waarschuwen dat de SD in het weekend bij koerierster Annie uit Amersfoort is binnengevallen. Hij weet dat de trip gevaarlijk is, maar neemt liever zelf risico’s dan dat anderen die nemen. Assmann is zijn laatste adres. De drie mannen worden zwaar verhoord in de Willem III-kazerne. Na twee dagen komen ze in gevangenis De Kruisberg terecht in Doetinchem. De mede-verzetsstrijders van Leendert weten eind februari dat hij is opgepakt, maar moeten concluderen dat ze niks meer voor hem kunnen doen.

Op 2 maart worden Hohoff, Assmann en Jan de Vries gefusilleerd aan het Rademakersbroek bij Varsseveld in de Achterhoek, samen met 43 andere (verzets)mannen uit heel Nederland. Hun dood is een represaille voor het ombrengen van vier Duitse militairen door verzetsgroep De Bark, die in de laatste oorlogswinter z'n hoofdkwartier heeft in een boerderij in buurtschap De Heurne vlakbij Dinxperlo.

Meer lezen? https://de46vanhetrademakersbroek.nl/

Bron: Nationaal Onderduikmuseum in Aalten in samenwerking met de Oorlogsgravenstichting

Geplaatst door Ina Brethouwer op 05 september 2021