Zo zijn nog niet alle bijdrages zijn teruggeplaatst, dit gebeurd in etappes, met name ’s nachts. Mist u nog een bijdrage, dan kunt u dit doorgeven, wij zullen u dan informeren wanneer deze is teruggeplaatst.

Maarten Richard Maria Janssen

Maarten Janssen,zoon van de Nijmeegse steenfabrikant Robert Janssen en beeldhouwer in Rotterdam, trouwde in de oorlog met Irma Kühn, dochter van de voormalige Oostenrijkse gezant, die medewerker geworden was van de Gestapo. Maarten en Irma doken onder in zijn ouderlijk huis in Nijmegen, nadat ontdekt was dat hij mensen dank zij inside informatie van Irma waarschuwde die op het punt stonden door de Duitsers opgepakt te worden. Hun onderduikadres werd verraden. Op transport naar Arnhem trachtte hij in Elst te vluchten. Door de Duitse bewakers werd hij op de vlucht doodgeschoten. Irma kreeg in Arnhem een miskraam, maar overleefde de oorlog en verliet Nederland. Sluiten
Bron: https://www.oorlogsdodennijmegen.nl/

Geplaatst door D. van Rossum op 08 mei 2021