Klaas Kaspers

1918-1942

Geboren op 15-11-1918 in Terschelling

Overleden op 29-12-1942 in Leusderheide

Betrokken bij de Nederlandsche Volksmilitie (NVM).

Klaas Kaspers, geboren op 15 november 1918 te West-Terschelling, werd als gevangen genomen verzetsman op 29 december 1942 bij Leusden door de Duitsers ter dood gebracht. Hij was de oudste zoon van kapitein Willem Kaspers (werkzaam bij de Halcyon Lijn) en diens echtgenote Neeltje Zeeders. Het gezin verhuisde in april 1925 naar Rotterdam.

Tijdens de Duitse inval in ons land was Klaas Kaspers als militair betrokken bij de bewaking van de IJssellinies. Bijzonder is, dat hij daar een dagboek van heeft nagelaten. In 1940 en 1941 volgde Klaas Kaspers de opleiding aan de Vakschool voor Civiel Personeel voor de Koopvaardij te Amsterdam, maar tot een maritieme loopbaan kwam het niet. Op 17 oktober 1941 trad hij als nachtwaker in dienst van museum Boymans Rotterdam.

Daar raakte hij betrokken bij de activiteiten van verzetsgroep de Nederlandsche Volksmilitie (NVM). Deze groep was ontstaan uit twee eerdere groepen die zich
te weer stelden tegen agressie van Duitsers en NSB. De ene bestond voornamelijk uit leden van de Joodse voetbalclub De Pechvogels, de andere was een communistisch georiënteerde groep onder leiding van S.Z. (Sal) Dormits, joods communist en veteraan uit de Spaanse Burgeroorlog. Omstreeks april 1941 fuseerden beide groepen tot de ‘Nederlandsche Volksmilitie’, aanvankelijk Volksorganisatie genoemd, weer onder leiding van Dormits. Het kader van de groep bestond uit communisten: van de leden was circa driekwart communist. In Rotterdam waren waarschijnlijk twee afdelingen actief onder leiding van H. Speksnijder en I. Sies, met enkele onderafdelingen.
De groepen waren naar de aard van hun activiteiten geletterd: S(abotage)-, K(nok)-, O(psporings) en V(erbreidings)-groepen. Men werkte eveneens mee aan de verspreiding van het communistische illegale blad De Waarheid

Naast het plegen van sabotage (zoals aanslagen op spoorwegen en het verbranden van de hooiopslag in het Haagse Laakkwartier) hield de groep zich verder
bezig met hulp aan joden en spionage. De NVM gaf het periodiek De Patriot uit, een blad dat opwekte tot het plegen van sabotage. Naast de Rotterdamse afdeling van de NVM bestonden er ook afdelingen in Den Haag en Amsterdam. In totaal telde de NVM circa 120 leden. De meeste leden werden op 17 en 18 oktober 1942 door de Duitsers gearresteerd. Hun proces begon op 15 december 1942. Klaas Kaspers werkte voor de NVM als wapeninstructeur. Hiervoor kreeg hij de doodstraf. Samen met veertien lotgenoten werd hij op de Leusderheide bij Amersfoort door de
Duitsers gefusilleerd. Het lichaam van Kaspers werd daar in september 1945 aangetroffen in een massagraf. Het is op 9 november van dat jaar herbegraven op de Gemeentelijke Begraafplaats te West-Terschelling.

Mogelijk is Klaas Kaspers ook betrokken geweest bij de verzetsgroep Het Geuzenvendel, een organisatie die in juni 1940 voortkwam uit de wandelclub Flandringa te Vlaardingen en sabotage en spionage pleegde. Deze groep werd eind 1940 opgerold en begin 1941 werden de belangrijkste leden ter dood veroordeeld en gefusilleerd.

De moeder van Klaas Kaspers is, in verband met de regelmatige bombardementen op Rotterdam, in de loop van de bezetting naar Terschelling teruggekeerd. Klaas Kaspers’ vader Willem Kaspers keerde op 1 oktober 1945 met zijn schip in Nederland terug, op tijd om de herbegrafenis van het lichaam van zijn zoon op Terschelling mee te kunnen maken.

Bron: https://docplayer.nl/5258536-Bijlage-1-slachtoffers-te-land.html

Geplaatst door Margreet Brouwer op 27 december 2023