Gretel Katz

Klik hier

Geboren op 13-12-1929 in Frankfurt am Main, D

Overleden op 25-10-1944 in Auschwitz

Zo zijn nog niet alle bijdrages zijn teruggeplaatst, dit gebeurt in etappes, met name ’s nachts. Mist u nog een bijdrage, dan kunt u dit doorgeven, wij zullen u dan informeren wanneer deze is teruggeplaatst.

Over Gretel-Ruth Katz.

Gretel-Ruth Katz laatst bekende adres is van Laan van Nieuw Oost-Indie 45 te Den Haag (Bezuidenhout) en is via Theresienstadt naar Auschwitz gedeporteerd waar zij op 25 oktober 1942 werd vernoord. Vanaf 1935 en na de Kristallnacht in november 1938... Lees meer

Vanaf 1935 en na de Kristallnacht in november 1938 werden veel Duiste Joodse kinderen door hun ouders naar Nederland gestuurd in de hoop dat ze daar veilig waren of verder konden reizen naar GBR. Zo ook Hans Katz van 14 jaar en Gretel-Ruth Katz van 10 jaar oud afkomstig uit Egelsbach bij Frankfurt (DEU). Zij werden ondergebracht in het Joodse opvanghuis voor kinderen Huize Ten Vijver in Den Haag. Op 10 mei 1940 werd dit opvnaghuis geevacueerd. Hans ging na de evacuatie naar een opvnaghuis in Arnhem, vandaar naar Rotterdam en Brussel (BEL). Op 24 oktober 1942 ging hij van Brussel (BEL) op transport naar Auschwitz (POL) waar hij 2 december 1942 is vermoord.

Gretel werd opgevangen bij de familie Heimans op de Laan van Nieuw Oost-Indie 45 te Den Haag.

Broer van Gretel: Hanz Katz.

Mother's name:
Erna Grunebaum

Mother's birth:
21-Apr-1898
Rendelburg

Father's name:
David Katz

Father's birth:
25-Apr-1897
Egelsbach

Last address in Germany:
Frankfurt a/M, Rorbachstr. 57