Dirk Klop

1906 - 1939

Geboren op 17-07-1906 in Nieuw-Helvoet

Overleden op 09-11-1939 in Düsseldorf

Zo zijn nog niet alle bijdrages zijn teruggeplaatst, dit gebeurd in etappes, met name ’s nachts. Mist u nog een bijdrage, dan kunt u dit doorgeven, wij zullen u dan informeren wanneer deze is teruggeplaatst.

Dirk Klop was de zoon van Barend Klop en Johanna Elisabeth…

Dirk Klop was de zoon van Barend Klop en Johanna Elisabeth Warbout. Hij is opgegroeid aan de Rijksstraatweg in Nieuw-Helvoet. Dirk deed eindexamen vijfjarige hbs in 1924. Hij was ongehuwd.Voor de oorlog was Dirk werkzaam bij de militair attaché Bert Sas in Berlijn, die de Nederlandse regering keer op keer waarschuwde voor een op handen zijnde Duitse inval. Hij was 1e luitenant bij de Infanterie en is neergeschoten bij het Venlo-incident waarbij de Britse geheime dienst in een val van de Duitse geheime dienst viel. Dit leidde tot een schietpartij en ontvoering van twee Britten bij café Backus aan de grens bij Venlo. Klop begeleidde de twee namens Nederlandse zijde. Hij werd bij de schietpartij dodelijk gewond. Hij werd door de Duitsers meegenomen en overleed in een ziekenhuis in Düsseldorf. De Duitsers zagen deze steun aan de Britten als schending van de neutraliteit en misbruikte dit voorval om Nederland binnen te vallen op 10 mei 1940.De familie deed na de oorlog pogingen om het lot van zoon en broer te achterhalen. Het lichaam van Dirk Klop is destijds gecremeerd. De urn met zijn asresten is nooit vrijgegeven. Luitenant Klop werd het eerste Nederlandse militaire slachtoffer van de Duitse agressie. Sluiten

Geplaatst door Coördinator Archief Oorlogsgravenstichting op 06 november 2014

Dirk Klop