Cornelis Johannes Beekman

1884-1941

Cornelis Johannes Beekman met bril

Oorlogsslachtoffer

Is 56 jaar geworden

Geboren op 09-11-1884 in Brielle 

Overleden op 26-02-1941 in Atl. Oceaan a/b s.s. Beursplein 



Militair onderdeel

Bijdragen

De volgende bijdragen zijn door bezoekers toegevoegd:

In het voetspoor van Beekman

Cor Beekman, een eenvoudige jongen uit Brielle, reisde de hele wereld over. Reizen zat in zijn bloed, zijn vader, grootvader reisden ook, zijn overgrootvader kwam uit Duitsland, zijn grootmoeder kwam uit Rusland, zijn broers reisden…. Wie hem wil... Lees meer

Cor Beekman, een eenvoudige jongen uit Brielle, reisde de hele wereld over. Reizen zat in zijn bloed, zijn vader, grootvader reisden ook, zijn overgrootvader kwam uit Duitsland, zijn grootmoeder kwam uit Rusland, zijn broers reisden…. Wie hem wil volgen, begint in Brielle.

In Brielle werd Cor geboren, mogelijk aan de Dijkslop. Of hij een fijne jeugd had? Natuurlijk, voor een gezonde jongen is het leven een feest, zolang je niet op school hoeft te zitten en je ouders je niet van alles verbieden. Nu was ma Beekman niet de makkelijkste, maar ze stond denk ik veel toe. Pa Beekman was vaak op zee als varensgezel en ma had haar handen vol genoeg aan haar 7 kinders plus het op orde brengen van de ‘natte wasschen’ voor de wat rijkere vrouwen. Dus Cor was veel op straat te vinden.

Als hij 12 is, zit hij in Doetinchem, en van 1898 t/m 1902 in Alkmaar. Dat was per ongeluk, zijn ouders hadden het liever anders gezien, het rottige gevolg van een klein diefstalletje, echt te onbeduidend voor woorden. Baldadigheid, maar dan een graadje ernstiger. Het maakt dat Beekman wat ontheemd raakt van thuis. Had het reizen niet in zijn bloed gezeten, dan maakte dit het wel makkelijker om lang van huis te zijn.

Daarna Rotterdam, dan Den Helder, bij de Marine. Vervolgens een woonadres in Rotterdam, maar werk aan boord en als stoker naar havensteden in Engeland, Duitsland, Noorwegen zoals Newcastle, Middlesbro, Dunston, Hamburg. Kiel, Brunsbuttel, Narvik, Oxelosund, Utsira…. Maar ook Port Said, Suez, Batavia.
Met de Batavierlijn regelmatig naar Londen. Ook (in elk geval tijdens de oorlog) Liverpool, Halifax, New York, Philadelphia, Swansea.

Hoe vaak zou hij Port Said zijn gepasseerd? Door het Suezkanaal en de Golf van Aden naar Nederlands Indië? Altijd weer kwam hij terug in Rotterdam, letterlijk zijn thuishaven. Tot 10 mei 1940 aanbreekt. Kort tevoren was hij ingescheept op de Schieland en daarna kon hij niet meer naar huis. Varen, varen omdat het moest, niet vanwege het bloed maar door de vaarplicht.

Tenslotte kwam hij nooit meer thuis, want 125 mijl uit de kust van Ierland, op de Atlantische Oceaan, vond hij zijn einde. Zijn leven was menselijkerwijs niet af toen hij in zijn zesenvijftigste levensjaar zijn laatste adem uitblies. Een vermoeide zucht die onhoorbaar opging in de nachtelijke februariwind die zacht streek over de drijvende sloep op de Atlantische Oceaan. Het slot van een avontuur dat ‘leven’ heet en dat begonnen was in 1884.

zie verder het boek 'De stoker van de Beursplein' door Marcel Deelen, met gedocumenteerde bijlagen over de aanval op konvooi OB-290, de bemanning van de 'Beursplein' en de laatste reizen van het schip. En natuurlijk over Beekmans tijd bij de Marine (1903-1905), zijn jeugd en zijn jaren in het Rijksopvoedingsgesticht (1897-1902)

www.destokervandebeursplein.com

Sluiten
Bron: familie

Geplaatst door Marcel Deelen op 04 oktober 2024

Het verlies van de Beursplein

Het vrachtschip Beursplein (kapitein A. Feijes) is in konvooi OB 290 opgenomen, na haar vertrek op 24 februari 1941 uit Gourock (Schotland). Het schip vaart in ballast, met bestemming New York (USA). Op de Atlantische Oceaan wordt het konvooi op... Lees meer
Het vrachtschip Beursplein (kapitein A. Feijes) is in konvooi OB 290 opgenomen, na haar vertrek op 24 februari 1941 uit Gourock (Schotland). Het schip vaart in ballast, met bestemming New York (USA). Op de Atlantische Oceaan wordt het konvooi op 26 februari aangevallen door de Duitse onderzeeboot U-47 (Kapitän leutnant Günther Prien) en FW-200 Condor vliegtuigen. Op die dag worden in totaal acht schepen tot zinken gebracht en een aantal anderen beschadigd. De Beursplein wordt door Duitse vliegtuigen aangevallen om 18.30, 18.40 en 18.55 uur, en geraakt door meerdere bommen van een Focke-Wulf 200 Condor. Bij de eerste aanval komen twee opvarenden om. De Beursplein begint te branden na de tweede aanval en de bemanning verlaat het schip. Drie man blijven aan boord om voor een gewonde stoker te zorgen, maar alle vier gaan na de derde aanval in een vlot ook van boord. Zij worden gevonden door het Britse oorlogsschip HMS Weston (L72) en bereiken land op 1 maart. Acht andere overlevenden in een reddingboot worden gevonden door een ander Britse oorlogsschip HMS Vanquisher (D54) en op 2 maart aan land gebracht. Een andere reddingboot met 20 bemanningsleden (waaronder stoker Beekman) wordt niet meer teruggevonden. Sluiten
Bron: Nationaal Archief Den Haag, archiefinventaris 2.12.30/2.16.31/2.16.32/2.16.40/2.16.54/2.06.084; Nederlands Instituut voor Militaire Historie; Website Duitse onderzeeboten in WW2 www.uboat.net

Geplaatst door Jos Rozenburg op 01 september 2018

Voeg zelf een monument toe

Log in om een monument toe te voegen

Voeg zelf een verhaal of document toe

Log in om een bijdrage toe te voegen

Zeemansgraf


Vak/rij/nummer Koopv
Gedenkboek: 38

Nationaal archief

Bekijk persoonsdossier
Menu