Herman Kolff

Overleden op 13-05-1942 in Caribische Zee a/b m.s. Brabant

Rang

Militair onderdeel

Onze website en de database erachter zijn recent helemaal vernieuwd.

Wij werken op dit moment hard om de laatste puntjes op de i te zetten. Zo zijn nog niet alle bijdrages gekoppeld aan de persoonskaarten. Mocht u nog iets missen, dat kunnen wij u ervan verzekeren dat er hard wordt gewerkt om dit te herstellen.

Ook de bestelprocedure van de bloemen is vereenvoudigd. Mocht het bestellen van een bloemlegging toch niet lukken, neemt u dan contact met ons op.

Het verlies van de Brabant

Als de Duitse onderzeeboot U-155 (Kapitän leutnant Adolf Cornelius Piening) op 13 mei 1942 patrouilleert in de Caribische zee ten westen van Trinidad, worden verschillende konvooien gezien. De bescherming door vliegtuigen is echter zo sterk dat Piening niet in positie kan komen voor een aanval. In de namiddag ziet de U-155 een alleenvarend schip en volgt het onder water. Het Belgische m.s. Brabant (kapitein M. Hostens) is zojuist vertrokken uit Trinidad, op weg naar Curaçao. Na zonsondergang komt Piening boven water en zet de achtervolging in met hoge vaart. Om 22.00 uur ligt de U-155 in een goede afvuurpositie en schiet een torpedo af op de Brabant op 1000 meter afstand. Ondanks dat Piening de bellenbaan duidelijk ziet in het heldere water, wordt het gevaar op de Brabant niet tijdig opgemerkt. Een minuut later raakt de torpedo de voorzijde van de brug. Het schip zinkt binnen acht minuten. Vier opvarenden komen om, waaronder LTZ1 H. Kolff, uit het VK onderweg naar zijn plaatsing op Curaçao. Sluiten
Bron: Nationaal Archief Den Haag, archiefinventaris 2.12.30/2.16.31/2.16.32/2.16.40/2.16.54/2.06.084; Nederlands Instituut voor Militaire Historie; Website Duitse onderzeeboten in WW2 www.uboat.net

Geplaatst door Jos Rozenburg op 26 september 2018