Jakob Koning

1922 03 13 Jakob Koning 1945 08 18 Dresden

Geboren op 13-03-1922 in Stedum

Overleden op 18-08-1945 in Dresden, Stadtkreis Dresden

1922-03-13 Jakob Koning 1945-08-18 (Dresden)

Jakob KoningGeboren: 13 maart 1922, Stedum.Laatste adres: H.W. Mesdagstraat 71a, Groningen.Opgepakt bij een razzia op het Zuiderdiep te Groningen.Omgekomen: 18 augustus 1945, Dresden De ouders van Jakob zijn Henderikus Koning en Trijntje van der... Lees meer

Jakob Koning

Geboren: 13 maart 1922, Stedum.
Laatste adres: H.W. Mesdagstraat 71a, Groningen.
Opgepakt bij een razzia op het Zuiderdiep te Groningen.
Omgekomen: 18 augustus 1945, Dresden

De ouders van Jakob zijn Henderikus Koning en Trijntje van der Molen. Oorspronkelijk komen deze ouders uit het Noorden van het land: vader staat in de gemeente Loppersum ingeschreven als veldarbeider, moeder is geboren in Stedum.

Jakob [Jaap] is ook geboren in Stedum, evenals zijn oudere broer Jan. Met zijn vieren verhuizen ze per 19 juli 1922 naar Vlissingen. Daar zijn de twee jongere broers, Johan en Hillebrand, geboren.

In Zeeland werkt vader als zeeloods bij de loodsdienst. Het gezin komt terug naar Groningen als de Duitse bezetter de vader op wachtgeld zet. Desondanks krijgt hij van de Scheepvaartinspectie per 1 oktober 1942 een aanstelling als tijdelijk adjunct-expert en controleambtenaar luchtbescherming voor de binnenscheepvaart te Groningen.

Na deportatie van het gezin Goudsmit- van Gelder woont het gezin in de H.W. Mesdagstraat 71a.

Vader en zoon Jan raken betrokken bij het verzet. De SD arresteert ze op de avond van 2 maart 1945 in verband met een door de illegaliteit gepleegde overval op een postauto die 12000 bonkaarten vervoert van Bedum naar Groningen. Zij komen in het Scholtenhuis terecht. Na hun veroordeling volgt op 17 maart transport naar Neuengamme. Zij krijgen de ‘Torsperre’* opgelegd, maar overleven dit. Ook de andere drie zonen worden opgepakt. Johan komt vrij, omdat hij aan epilepsie lijdt; Hillebrand gaat naar het Huis van Bewaring en niet naar het Scholtenhuis, omdat hij geen illegale werker is.

Jakob is bakkersknecht en heeft al eerder een oproep voor de “Arbeidsinzet” gekregen. Zijn patroon weet in eerste instantie uitzending te voorkomen, omdat hij in de voedselvoorziening werkzaam is. Maar uiteindelijk wordt hij evenals zijn broer Hillebrand toch in Duitsland te werk gesteld. Het contact met zijn familie gaat verloren.

1 juni 1945, twee dagen voor terugkeer van vader en Jan met het schip de “Athen” uit Neuengamme, keert Hillebrand terug uit Duitsland. Daar blijkt hun dat het huis vrijwel leeggeroofd is. De ouders gaan in 1946 terug naar Vlissingen.

Na de oorlog blijven zij in het ongewisse over Jakobs lot, totdat via het Informatiebureau van Het Nederlandse Rode Kruis op 4 oktober 1945 meer gegevens over hem bovenkomen. Op 18 augustus 1945 blijkt Jakob in Dresden in een ziekenhuis ten gevolge van tyfus en longontsteking te zijn overleden. Daar is hij in eerste instantie ook begraven. Hij is daarna herbegraven op het Engelse kerkhof in Berlijn en op verzoek van de familie naar Nederland gerepatrieerd. In 1949 is hij op het Nationaal Ereveld in Loenen bijgezet.

Op 19-10-2017 werd voor Jakob een Stolpersteine geplaatst bij de woning in de H.W. Mesdagstraat 71a in Groningen.

Bron: website Stichting Stolpersteine Schilderswijk, pagina uit boek Sprekende stenen

Geplaatst door Fransina Ganzeveld op 12 mei 2024

Cover boek Sprekende Stenen 2021
2023 04 17 Stolpersteine Jakob Koning

Nationaal Ereveld Loenen

Vak/rij/nummer E660
koning.j.2005.jpg

Monument

Naam:
Loenen, Ereveld Loenen

Plaats:
Apeldoorn

Loenen, Ereveld Loenen

Leg bloemen op dit graf

Wilt u graag bloemen laten leggen op dit graf, dan verzorgen wij dit graag voor u.
Bestel bloemen
Bloemen en kransen