Hendrik Jan Krüg

1912-1945

Portretfoto H.J. Krüg, foto Stadsarchief Amsterdam.jpg

Oorlogsslachtoffer

Is 32 jaar geworden

Geboren op 13-11-1912 in Amsterdam 

Overleden op 09-04-1945 in Eichenberg, Landkreis Stadtroda 



Afbeeldingen

Paspoortaanvraag H.J. Krüg, scan Stadsarchief Amsterdam.jpg

Bijdragen

De volgende bijdragen zijn door bezoekers toegevoegd:

Overlijdensbericht

Henk Krug
Bron: Het vrije volk 22-06-1945

Geplaatst door Wulfert Hop op 11 juni 2020

0d41f9d0437b9d97f71fcd7b9e185938 v1
Op 1 maart 1944 besloot Berlijn om hoogste prioriteit te geven aan de bouw van het jachtvliegtuig de Messerschmidt ME262 voorzien van een straalmotor. Hiermee zouden de Duitsers weer de soevereiniteit hebben in het luchtruim. De Messerschmidt zou... Lees meer
Op 1 maart 1944 besloot Berlijn om hoogste prioriteit te geven aan de bouw van het jachtvliegtuig de Messerschmidt ME262 voorzien van een straalmotor. Hiermee zouden de Duitsers weer de soevereiniteit hebben in het luchtruim. De Messerschmidt zou het eerste, in serie gebouwde straalvliegtuig zijn en werd gepresenteerd als wonderwapen. Het project was uiterst geheim, binnengehaald door Fritz Sauckel, Generalbevollmächtigter für den Arbeitseinsatz (GbfA) om in het Gau (deelstaat) Thüringen te worden uitgevoerd.

In juni 1944 was het gehele plan klaar voor het onder- en bovengronds bouwen van een vliegtuigfabriek bij de plaats Kahla. Op de Walpersberg zou een startbaan borden gebouwd en ondergronds 300.000 m2. werkhallen (Stollen) voor het seriematig bouwen van het vliegtuig. In het plan was ook voorzien voor de bouw van vier grote betonnen fabriekshallen op het plateau van de berghelling, een lift moest de vliegtuigen naar de startbaan transporteren. De vier hallen waren bedoeld voor de eindmontage van de Messerschmidt. De Reimahg Bau GmbH was opdrachtgever en de bouw werd uitbesteed aan de verschillende Duitse bouwondernemingen die concentratiekampgevangenen en dwangarbeiders in “dienst” hadden. De SS stuurde maandelijks de rekening aan de Duitse bedrijven voor het verrichtte werk van de concentratiekampgevangenen.

Op 18 april 1944 vertrok een trein met 499 Nederlanders uit het Kamp Amersfoort. Het overgrote deel van deze mensen had enkele maanden gevangen gezeten. Zij waren politieke gevangenen of bij razzia’s opgepakt, ook zaten een aantal zwarthandelaren onder de groep. Degene die bij razzia’s waren opgepakt werden voor de ‘Arbeitseinsatz’ naar Duitsland gestuurd. De trein ging van Amersfoort naar Rheine (bij Osnabrück) waar de Nederlanders moesten gaan werken op het vliegveld van de Luftwaffe. Daar men echter niet voorbereid was voor de opname van deze grote groep Nederlanders heeft men de trein doorgestuurd naar het concentratiekamp Buchenwald. De groep is eerst ondergebracht in het quarantainekamp, later in Block 32 & 49. Over het algemeen kreeg deze groep uit Kamp Amersfoort getransporteerde gevangenen de kampnummers in de serie 47000. In Buchenwald hebben zij in verschillende “Arbeitskommandos” moeten werken en het bombardement van 24 augustus 1944 meegemaakt. In november en december 1944 zijn de Nederlanders met het predicaat “Arbeitseinsatz” uit Buchenwald “ontslagen” en doorgestuurd als dwangarbeiders naar de verschillende projecten in de oorlogsindustrie o.a. de Reimahg Werke GmbH bij Kahla. Hendrik Jan Krüg had in KL.Buchenwald het kampnummer 47291 en is als dwangarbeider te werk gesteld in de Reimahg Werke GmbH.

Bron:

Gedenkstätte Buchenwald

Nederlandse Oorlogsgravenstichting

Nationaal Monument Kamp Amersfoort

Sluiten

Geplaatst door Stichting WO2 Sporen JvZ op 29 oktober 2014

Voeg zelf een monument toe

Log in om een monument toe te voegen

Voeg zelf een verhaal of document toe

Log in om een bijdrage toe te voegen
Menu