Simon Petrus Kruijer

Overleden op 12-05-1940 in Rhenen

Rang

Militair onderdeel

Onze website en de database erachter zijn recent helemaal vernieuwd.

Wij werken op dit moment hard om de laatste puntjes op de i te zetten. Zo zijn nog niet alle bijdrages gekoppeld aan de persoonskaarten. Mocht u nog iets missen, dat kunnen wij u ervan verzekeren dat er hard wordt gewerkt om dit te herstellen.

Ook de bestelprocedure van de bloemen is vereenvoudigd. Mocht het bestellen van een bloemlegging toch niet lukken, neemt u dan contact met ons op.

Simon Kruijer

Het monument voor Simon Kruijer in Tuitjenhorn (gemeente Schagen) is opgericht ter nagedachtenis aan de militair die op 12 mei 1940 in de strijd tegen de bezetter op de Grebbeberg bij Rhenen is gesneuveld. Hij ligt begraven op het Militaire Ereveld te Rhenen.Simon Kruijer werd geboren op 18 oktober 1907 in Tuitjenhorn en woonde in Kalverdijk. Hij trouwde niet al te jong met Guurtje Spaans en woonde met haar in het huisje, nu Kalverdijk 105. Breed hadden ze het niet, want Simon was tuinder zonder een eigen bedrijf. Hij werkte voor anderen, meestal in de buurt, soms ook verderop. Kort na elkaar kreeg het echtpaar twee jongens, Rein en Jan.In 1939 werd Kruijer in het kader van de mobilisatie onder dienst geroepen. Bij de Duitse inval in mei 1940 was hij gestationeerd op de Grebbeberg, aan de zuidgrens van Utrecht en Gelderland. Daar brandde de oorlog in alle hevigheid los. Ondanks een grote troepenovermacht slaagden de bezetter er niet in de Grebbeberg te veroveren. Toen op 15 mei 1940 de capitulatie volgde werd al gauw bekend dat het er in die buurt erg aan toe was gegaan. Guurtje vreesde het ergste. Iedereen kwam thuis behalve Simon. Ze hoopte dat hij krijgsgevangen was genomen en haar familie bood aan de krijgsgevangenkampen na te pluizen. Tot de pastoor het pad op kwam met de boodschap dat Simon op eerste Pinksterdag, op 12 mei 1940 gesneuveld was. Simon was 32 jaar oud.Locatie De gedenkplaat is ingemetseld in de buitenmuur, bij de hoofdingang van de R.K. Kerk in Tuitjenhorn (gemeente Schagen). Sluiten
Bron: website 4 en 5 mei comité

Geplaatst door Jan de Vries op 10 december 2019

Over Jager Simon Petrus Kruijer.

Gevallen voor het Vaderland. "Allez Chasse!" Opdat wij niet vergeten... Onderdeel: 3e Sectie-3e Compagnie-1e Bataljon-24ste Regiment Infanterie (dubbelregiment Jagers). Rang: Dienstplichtig Soldaat. Beroep: Landbouwer. Adres: Kerkebuurt/Kalverdijk... Lees meer

Gevallen voor het Vaderland. "Allez Chasse!"

Opdat wij niet vergeten...

Rang: Dienstplichtig Soldaat.

Beroep: Landbouwer.

Adres: Kerkebuurt/Kalverdijk G55 te Harenkarspel (exact locatie huidig adres onbekend).

Locatie van sneuvelen: Grebbeberg-stoplijn noord.

Wijze van sneuvelen: De stelling van 1S-3-II-8 RI, de stoplijn noord van de straatweg Rhenen-Wageningenwerd, in de middag van 12 mei 1940 van twee zijden aangevallen met handgranaten; hierbij is hij gesneuveld. Jager Kruijer werd op 17 mei 1940 gevonden in de sector van de 2e (midden) groep, gelegen noord-west van de roggeakker, (uit het rapport Sellies/Verhoeven (bevat o.m. gegevens omtrent sneuvelen en vindplaats).

Locatie laatste rustplaats: Militair ereveld Grebbeberg te Rhenen.

Overig: Gehuwd met Geurtje Maria Spaans. Zoon van Reijer Kruijer en Petronella Werver. RK.

Website-vermelding:

- Dodenboek Grenadiers & Jagers.

Onderscheiding:

- Het 'OORLOGSHERINNERINGSKRUIS MET DE GESP NEDERLAND MEI 1940', postuum toegekend.

Bidprentje (voorzijde) van Simon Petrus Kruijer (1940)

Simon Petrus Kruijer (links)

De vroolijke tent!

Op oefening in Harskamp, vermoedelijk tijdens de dienstplicht bij het Regiment Jagers. Simon Kruijer zit als tweede van rechts op het bed.

Groepsfoto tijdens vervulling dienstplicht bij het Regiment Jagers

Harskamp. De laatste rit! Nog één keer! Geheel links op de foto staat Simon Kruijer, in mei 1940 dienstplichtig soldaat bij 3-I-24 R.I.

Nederlandse graven in rij 3

Militair Ereveld Grebbeberg, rij 3. Op deze foto van links naar rechts de graven van I.M. Levie, S.P. Kruijer en G.J. Septer.

Foto behorende bij het verslag 'Van bloeiende Betuwe naar brandende Grebbeberg' van korporaal D.A. de Korte. Tijdens de meidagen van 1940 ingedeeld bij de 2e sectie van 1-I-24 R.I. en ingezet bij de tegenaanval op de Grebbeberg op 12 mei 1940.

Bronnen:

- Open Archieven.

- Nationaal Archief, Oorlogsgravenstichting.

- Ministerie van Defensie.

- Nationaal Archief.

- https://www.grebbeberg.nl/index.php?page=kruijer-s-p

Bron: Vereniging 18 juni.

Geplaatst door Jurriaan Wouters op 25 januari 2019

Simon Petrus Kruijer staat ook op:

Militair Ereveld Grebbeberg

Vak/rij/nummer 3 30

Monument

Naam:
Rhenen, Militair Ereveld Grebbeberg

Plaats:
Rhenen

Leg bloemen op dit graf

Wilt u graag bloemen laten leggen op dit graf, dan verzorgen wij dit graag voor u.
Bestel bloemen
Bloemen en kransen