Zo zijn nog niet alle bijdrages zijn teruggeplaatst, dit gebeurd in etappes, met name ’s nachts. Mist u nog een bijdrage, dan kunt u dit doorgeven, wij zullen u dan informeren wanneer deze is teruggeplaatst.

Over Jacob Leverpoll.

Jacob Leverpoll woonde ten tijde van zijn deportatie op Adelheidstraat 119 te Den Haag (Bezuidenhout). Samen met zijn vrouw en zoon gedeporteerd en op dezelfde dag vermoord te Auschwitz op 26 februari 1943.Beroep: Manufacturist.Jacob Leverpoll was de middelste van de drie zonen van van Eduard Leverpoll en Jannetje van Hamberg. Meijer Leverpoll en Hendrina Levij waren zijn grootouders. Meijer Leverpoll [ca 1815 Miender-zie (Polen - 1890 Borculo) en Hendrina Levij [ca 1816 Goor - 1894 Borculo]. Naast zijn broers Meijer en Izaäk heeft hij nog een broer gehad: Samuel. Dit jongetje is maar een half jaar oud geworden. Hij trouwde op 29 dec. 1922 te Veghel met Edie Wolf. Samen kregen ze 2 kinderen. Zoon Eduard en dochter Rosa. Edie en Eduard zijn ook op 26 februari vermoord te Auschwitz. Hun dochter Rosa [1925] overleefde de oorlog (zie bij Gezin). Broer Meyer [1877] overleed in 1942 te Zutphen; Izaäk [1889] werd in Sobibor omgebracht.Bron : http://www.nljewgen.org/golde/sprincie/1711.htmVan een of meer mensen in dit gezin hebben wij niet kunnen vaststellen of zij de oorlog al dan niet overleefd hebben. Hun naam is niet teruggevonden op lijsten van overlevenden, maar wij hebben hen ook niet met zekerheid kunnen terugvinden in In Memoriam. Zij zijn in het monument als 'overlevend' aangeduid en hun naam is niet vermeld.Van dit gezin is ook een JOKOS-dossier (nummer 11080) aanwezig op het Gemeentearchief van Amsterdam. Voor inzage is toestemming nodig van de stichting Joods Maatschappelijk Werk. Sluiten
Bron: Via vereniging 18 juni vanuit Joods Monument.nl

Geplaatst door Jurriaan Wouters op 04 april 2018