Gerrit David van der Linden

Geboren op 20-06-1913 in Dordrecht

Overleden op 20-10-1942 in Wassenaar, Waalsdorpervlakte

Gerrit van der Linden

‘Beste Jan, Utrecht, 11 Oct. ‘42…naar men mij mededeelden op het proces, 5 sept., hebben jullie in Tilburg ook nog eenige last ondervonden van de gevolgen van mijn arrestatie, hopelijk zijn die te overkomen geweest voor je, natuurlijk spijt me dat... Lees meer

‘Beste Jan, Utrecht, 11 Oct. ‘42

…naar men mij mededeelden op het proces, 5 sept., hebben jullie in Tilburg ook nog eenige last ondervonden van de gevolgen van mijn arrestatie, hopelijk zijn die te overkomen geweest voor je, natuurlijk spijt me dat alles erg voor jullie, maar het kon nu eenmaal niet anders…

…zoals je misschien al weet hebben Frans van Kampen en ik elk 2 x doodstraf + levenslang tuchthuis gekregen!’

Brief van Gerrit van der Linden aan Jan Bezems vanuit de Kriegswehrmachtgefängnis (Gansstraat)

Gerrit schrijft deze brief aan zijn dienstmakker en mede-verzetsman Jan Bezems 9 dagen vóór dat hij op 20 oktober 1942, samen met 5 anderen op de Waalsdorpervlakte wordt gefusilleerd. Hij is dan 29 jaar oud.

Gerrit van der Linden, geboren in Dordrecht op 20 juli 1913, oudste zoon in een gezin van vier kinderen, werd in 1932 als onderofficier opgeleid bij het 6e Depotbataljon infanterie in Delft, om een jaar later naar Curaçao te vertrekken om bij de (militaire?)politie te dienen. Bij terugkeer uit de West in 1939, komt Gerrit als sergeant terecht bij de 5e Compagnie van het 6e
Depotbataljon, die op 14 mei 1940 het bombardement in Rotterdam meemaakt.

Na de capitulatie besluit Gerrit om samen met een aantal van zijn oude dienstmakkers (o.a. Frans Ernst van Kampen en Pieter Brinkman) in verzet te gaan. Hij wordt leider van groep 4 van de Oranjegarde, een verzetsgroep met afdelingen in Den Haag, Voorburg, Eindhoven, Dordrecht en Tilburg. Zij houden zich o.a. bezig met sabotage, distributie van illegale bladen, spionage en onderhouden radiocontact met Engeland.

Op 3 september 1941 brak er een kleine brand uit op Keizerstraat 53 (1 hoog) in een kamer boven de Sierkan in Scheveningen. De kamer werd gehuurd door Gerrit van der Linden. Al ging het om een ‘klein’ incident – de brand, wellicht ontstaan door onzorgvuldig handelen van brandampullen - was immers al geblust, werd toch de brandweer gebeld en, omdat men de zaak niet vertrouwt werd ook de politie ingelicht. Zo had een klein incident enorme gevolgen. Na de grondige doorzoeking van de kamer werd er, behalve wapens, munitie, brandampullen, stafkaarten en tekeningen van militaire doelen, ook een lijst met namen van de leden van de verzetsgroep Oranjegarde gevonden. 30 van hen werden gearresteerd en overgebracht naar de strafgevangenis in Scheveningen.

Het proces tegen de leden van de Oranje Garde begon 31 augustus en duurde tot 5 september 1942. Zes van hen kregen de doodstraf, waaronder Gerrit van der Linden. Het vonnis werd op 20 oktober 1942 op de Waalsdorpervlakte voltrokken.

De zes, die op dezelfde dag werden gefusilleerd liggen naast elkaar op de erebegraafplaats in Loenen:

Gerrit David van der Linden
Frans Ernst van Kampen
John Frederik Zeldenrust
Alexander Hermanus van den Berg
Adrianus Jacobus Wilhelmus Simonis
Cornelis Willem Holst-Pellekaan

Pieter Brinkman, ook lid van de Oranjegarde, ligt elders op de erebegraafplaats. Hij is tijdens zijn verhoren in het Oranjehotel aan zijn verwondingen overleden.

Marijke Wories-Bezems (dochter van J.L.H. Bezems)
Apeldoorn, mei 2023

Geplaatst door Medewerker Oorlogsgravenstichting op 23 mei 2023

Nationaal Ereveld Loenen

Vak/rij/nummer B122
G.D.v.der Linden.jpg

Loenen, Ereveld Loenen

Apeldoorn

Loenen, Ereveld Loenen

Leg bloemen op dit graf

Wilt u graag bloemen laten leggen op dit graf, dan verzorgen wij dit graag voor u.
Bestel bloemen
Bloemen en kransen