Pieter van Lingen

1918-1940

0

Oorlogsslachtoffer

Is 22 jaar geworden

Geboren op 21-06-1918 in Kollumerland 

Overleden op 21-06-1940 in Golf van Biskaje a/b s.s. Berenice 



Militair onderdeel

Bijdragen

De volgende bijdragen zijn door bezoekers toegevoegd:

De dood van Pieter van Lingen

Pieter van Lingen, zoon van Sybren van Lingen en Romkje Westerhof, was werkzaam als bediende op een koopvaardijschip. Op 21 juni 1940, zijn 22-ste verjaardag, was hij aan boord van het Nederlandse stoomvrachtschip Berenice, dat vanuit Bordeaux... Lees meer
Pieter van Lingen, zoon van Sybren van Lingen en Romkje Westerhof, was werkzaam als bediende op een koopvaardijschip. Op 21 juni 1940, zijn 22-ste verjaardag, was hij aan boord van het Nederlandse stoomvrachtschip Berenice, dat vanuit Bordeaux onderweg was naar Engeland. Door een Duitse U-Boot werd de Berenice getorpedeerd en tot zinken gebracht. Negen opvarenden konden worden gered maar Pieter van Lingen was daar niet bij; hij kreeg een zeemansgraf. Pas in 1950 werd door het ministerie van justitie een overlijdensakte opgemaakt van de vermiste Van Lingen. De naam van Pieter van Lingen is vermeld op een oorlogsmonument ter nagedachtenis aan de 247 zeelieden van de Koninklijke Nederlandse Stoomboot Maatschappij (KNSM) die tijdens de bezettingsjaren zijn omgekomen. Dit monument staat op het KNSM-eiland in Amsterdam. Sluiten
Bron: http://www.marrumonline.nl/geschiedenis/marrum-tijdens-de-bezetting-1940-1945

Geplaatst door Coördinator Archief Oorlogsgravenstichting op 29 september 2016

De aanval op de Berenice

Het vrachtschip Berenice (kapitein Adrianus Johannes Huijgens) maakt in het voorjaar van 1940 een reis van Amsterdam naar Bourgas (Bulgarije). Tijdens de terugreis naar Nederland ligt het schip op 9 mei in de haven van Duinkerken, als daar de... Lees meer
Het vrachtschip Berenice (kapitein Adrianus Johannes Huijgens) maakt in het voorjaar van 1940 een reis van Amsterdam naar Bourgas (Bulgarije). Tijdens de terugreis naar Nederland ligt het schip op 9 mei in de haven van Duinkerken, als daar de volgende dag het nieuws van de Duitse invasie in Nederland bekend wordt. De Berenice wordt door de Franse autoriteiten via andere havens terug naar Bordeaux gestuurd, waar de gemengde lading magnesium, wijn en aardappelen wordt uitgeladen. De bemanning schildert het schip daarna in camouflage kleuren. Het schip ligt nog altijd afgemeerd in Bordeaux als op 19 juni 1940 de regering van Frankrijk in onderhandeling is met Nazi Duitsland over overgave van het land. In de haven liggen nog een aantal Nederlandse schepen, het vrachtschip Orpheus, de coasters Nettie, Ary Scheffer en de sleepboot Seine. Vanwege de dreigende capitulatie bestaat het risico dat de schepen snel zullen worden geïnterneerd door de Duitse bezetters, en daarom verlaten de schepen de haven van Bordeaux in de middag van 19 juni. De Berenice heeft 25 bemanningsleden en embarkeert 22 passagiers, voornamelijk Nederlandse en Belgische vluchtelingen. Onder de passagiers bevinden zich o.a. de dichter Hendrik Marsman en zijn vrouw, en de schilder Tjerk Bottema. In opdracht van de autoriteiten ankeren ze daarna eerst nog in de monding van de rivier Gironde. De schepen vertrekken uiteindelijk in een klein konvooi richting Falmouth (VK) in de middag van 20 juni, maar gedurende de nacht verliezen ze elkaar uit het oog door opkomende mist. Alleen de Berenice en de Nettie blijven binnen elkaars zicht. Kort na zonsopkomst op 21 juni wordt de Berenice ontdekt door de patrouillerende Duitse onderzeeboot U-65 (Kapitän leutnant Hans-Gerrit von Stockhausen). Die schaduwt het schip voor korte tijd en vuurt daarna drie torpedo’s af. De Berenice wordt in de midscheeps geraakt en zinkt binnen drie minuten weg, waarbij 38 mensen omkomen, waaronder bediende van Lingen. De coaster Nettie is getuige van de aanval en weet negen overlevenden uit het water te redden, waaronder slechts één passagier. De kapitein is zwaar gewond en overlijdt later die dag aan boord van de Nettie. De volgende dag, op 22 juni, bereikt de Nettie de haven van Falmouth en zet daar de overlevenden aan wal. Sluiten
Bron: Nationaal Archief Den Haag, archiefinventaris 2.12.30/2.16.31/2.16.32/2.16.40/2.16.54/2.06.084; Nederlands Instituut voor Militaire Historie; Website Duitse onderzeeboten in WW2 www.uboat.net

Geplaatst door Jos Rozenburg op 23 december 2018

Voeg zelf een monument toe

Log in om een monument toe te voegen

Voeg zelf een verhaal of document toe

Log in om een bijdrage toe te voegen

Zeemansgraf


Vak/rij/nummer Koopv
Gedenkboek: 38

Nationaal archief

Bekijk persoonsdossier
Menu