Johannes Henricus Josephus van Loon

Geboren op 30-01-1918 in Tilburg

Overleden op 09-11-1942 in Noordzee a/b vliegtuig Hudson

Militair onderdeel

Zo zijn nog niet alle bijdrages zijn teruggeplaatst, dit gebeurt in etappes, met name ’s nachts. Mist u nog een bijdrage, dan kunt u dit doorgeven, wij zullen u dan informeren wanneer deze is teruggeplaatst.

Kennisgeving van overlijden

Eenige en algemeene kennisgeving.
Bron: www.delpher.nl (Nieuwsblad van het Zuiden van 27 november 1944)

Geplaatst door Henk G. Westland op 03 januari 2021

Oorlogsvlieger

Jan gaat naar het Sint-Odulphuslyceum in Tilburg en haalt daar zijn eindexamen HBS-b. Daarna wordt hij officier bij de Luchtvaartbrigade, de voorloper van de Koninklijke Luchtmacht.Op 14 mei gaat Jan met een groep van 24 vliegtuigen naar Frankrijk. Een week later maakt hij de oversteek naar Engeland. Jan wordt ingedeeld bij het 320 Dutch Squadron, gedetacheerd bij de Britse Royal Air Force (RAF) dat vanaf april 1941 wordt ingezet om Engelse konvooien langs de kust luchtbescherming te geven. Vanaf april 1942 neemt het squadron ook deel aan agressieve operaties en worden Duitse konvooien langs de Deense en Nederlands kust en Duitse doelen in Noorwegen aangevallen. Jan bestuurt een Lockheed Hudson VI-toestel dat goed bewapend is, maar vrij langzaam vliegt en dus groot risico loopt bij dergelijke operaties. Op 9 november 1942, tijdens een aanval op een Duits konvooi, is Jan door een luchtafweerschip uit de lucht geschoten en in de Noordzee gestort. Jan overleeft de crash niet; hij is 24 jaar geworden. Ook plaatsgenoot Richard de Boer is als inzittende hierbij om het leven gekomen. Sluiten