Josephus Anthonius Maria van Lunenburg

Overleden op 24-01-1944 in Most, Tsjechoslowakije

Rang

Militair onderdeel

Onze website en de database erachter zijn recent helemaal vernieuwd.

Wij werken op dit moment hard om de laatste puntjes op de i te zetten. Zo zijn nog niet alle bijdrages gekoppeld aan de persoonskaarten. Mocht u nog iets missen, dat kunnen wij u ervan verzekeren dat er hard wordt gewerkt om dit te herstellen.

Ook de bestelprocedure van de bloemen is vereenvoudigd. Mocht het bestellen van een bloemlegging toch niet lukken, neemt u dan contact met ons op.

Over Grenadier Josephus Anthonius Maria van Lunenberg.

Gevallen voor het Vaderland. "Grenadiers Vooraan!" Opdat wij niet vergeten... Onderdeel: Regiment Grenadiers. Rang: Dienstplichtig Soldaat. Krijgsgevangenennummer (Krgf.nr.): 106283. Adres: Krelagestraat 17 te Haarlem. Beroep:... Lees meer

Gevallen voor het Vaderland. "Grenadiers Vooraan!"

Opdat wij niet vergeten...

Onderdeel: Regiment Grenadiers.

Rang: Dienstplichtig Soldaat.

Krijgsgevangenennummer (Krgf.nr.): 106283.

Adres: Krelagestraat 17 te Haarlem.

Beroep: Aardappelhandelaar.

Locatie van sneuvelen: KG-Arbeitskommando Brux Stalag IV c, Most (CZE).

Wijze van sneuvelen: Grenadier Lunenburg is (sinds 7 juni in Duitse krijgsgevangenschap) aan sepsis/bloedvergiftiging, met heimwee en uitgezwakt, gestorven in het Kreiskr. Haus Brux (Kamp Stalag IVA).

Zie de link voor een impressie van de omstandigheden van dit kamp en fotos waar mogelijk Grenadier van Lunenberg ook op kan staan zie.

Locatie laatste rustplaats: Nederlands ereveld te Salzburg (AUT).

Overig: Zoon van Johannes Petrus van Lunenberg en Elisabeth Maria Schoorl. RK. Op 1 april 1944 opgegraven.

Website-vermeldingen:

- Dodenboek Grenadiers & Jagers.

- Alleen een digitale vermelding op Erelijst van Gevallenen 1940-1945.

Onderscheidingen:

Niet traceerbaar. Op zoek naar nabestaanden, gaarne contact.

Bronnen:

- Ministerie van Defensie.

- Open Archieven.

- Nationaal Archief, Oorlogsgravenstichting.

MELDING 1942 EN 1943

Gedurende de meidagen van 1940 zijn er ongeveer 25.000 militairen als krijgsgevangene afgevoerd naar Duitsland. De overige militairen blijven na de capitulatie in hun garnizoenen en worden niet meer naar Duitsland afgevoerd. In juni 1940 worden de in Duitsland krijgsgevangen Nederlandse militairen vrijgelaten en keren terug naar huis. Met het demobiliseren van de Nederlandse krijgsmacht op 15 juli 1940, worden alle beroepsmilitairen ontslagen en moeten zij ander werk gaan zoeken. Hiervoor moet wel een verklaring worden ondertekend, waarin men aangeeft niets tegen de Duitsers te zullen ondernemen gedurende de oorlog (alleen aan beroepsmilitairen voorgelegd, de zogenaamde erewoordverklaring). Slechts 69 militairen weigeren en worden op 15 juli 1940 afgevoerd in krijgsgevangenschap. De dienstplichtige militairen gaan met groot verlof naar huis en pakken hun vroegere werkzaamheden weer op.

In mei 1942 moeten alle beroepsofficieren, cadetten en adelborsten zich weer melden voor controle op een 5-tal kazernes (Assen, Breda, Bussum, Ede en Roermond) en worden dan alsnog in krijgsgevangenschap gevoerd. Reden is, dat men zich niet aan het gegeven woord heeft gehouden door werkzaam te zijn in het verzet of omdat men probeert Engeland te bereiken.

In april 1943 volgt er weer een bekendmaking in de landelijke dagbladen, dat alle militairen zich alsnog moeten melden voor krijgsgevangenschap.

Na deze algemene bekendmaking volgen dan in rap tempo de specifieke bekendmakingen, waarin per onderdeel de mensen worden opgeroepen zich te melden. Gestart wordt op 30 april 1943 met het beroepspersoneel beneden de rang van officier (onderofficieren en manschappen).

Op 25 mei 1943 wordt het dienstplichtig personeel van het regiment Grenadiers ( R.Gr.) opgeroepen zich te melden.

Op 31 mei 1943 wordt het dienstplichtig personeel van het regiment Jagers (R.J.) opgeroepen om zich te melden voor krijgsgevangenschap.

Bron: Vereniging 18 juni.

Geplaatst door Jurriaan Wouters op 10 april 2019

Monument