Zo zijn nog niet alle bijdrages zijn teruggeplaatst, dit gebeurd in etappes, met name ’s nachts. Mist u nog een bijdrage, dan kunt u dit doorgeven, wij zullen u dan informeren wanneer deze is teruggeplaatst.

Over Dorothea Claire Marchand.

Bescherming werd niet geboden. Opdat wij niet vergeten... Beroep: Geen. Laatst bekende adres: Amalia van Solmsstraat 81 te Den Haag (Bezuidenhout). Gegevens deportatie: Gegevens deportatie: De aankomst in Westerbork is onbekend. Vanuit Westerbork... Lees meer

Bescherming werd niet geboden.

Opdat wij niet vergeten...

Beroep: Geen.

Laatst bekende adres: Amalia van Solmsstraat 81 te Den Haag (Bezuidenhout).

Gegevens deportatie:

Gegevens deportatie: De aankomst in Westerbork is onbekend. Vanuit Westerbork zijn Max, Margerethe en Dorothea op 2 november 1942 doorgestuurd naar Auschwitz (POL) en daar op 5 november 1942, in de omgeving van of in het kamp, vermoord.

Dorothea Claire (roepnaam Doris) Marchand had als kind rachitis gehad. Hierdoor was ze licht gehandicapt.

Bron: Anne Frank was niet alleen - Volkert Jaob & Annet van der Voort.

Dochter van Max Marchand en Margarte Opet. Zus van Carlotte Henriette Marchand (overleefde de oorlog). Pleegzus van Elga Aronstein (in 1943 vermoord in Sobibor)

Vermelding op Dodenboek Bezuidenhout: www.dodenboekbezuidenhout.nl

Nabestaanden hebben struikelstenen aangevraagd voor deze familie (niet voor Elga!)en die worden op uitdrukkelijk verzoek van de nabestaanden op het adres Laan van Nieuw Oost-Indië 211 te Den Haag (Bezuidenhout) geplaatst omdat de moeder van de aanvragers (mw. Carlotte Henriette Marchand) daar met haar ouders, zus en stiefzus heeft samengewoond.

Bronnen: Joods Monument, Herinneringscentrum Kamp Westerbork, Bevolkingsregister Haags Gemeentearchief.

Bron: Vereniging 18 juni.

Geplaatst door Jurriaan Wouters op 28 augustus 2019