Joannes Petrus van Ostaden

Geboren op 09-08-1922 in Goirle

Overleden op 26-07-1951 in Nabij Nujongol

Militair onderdeel

UIt het leven van: Jo, Johannes Petrus van Ostaden.

(Jo) Joannes Petrus van Ostaden, geboren 9 augustus 1922 in Goirle. Zijn ouders zijn Petrus Josephus van Ostaden en Josephina Maria van de Pol. Jo was gehuwd met Mikasse Kuraityte. (verschillende schrijfwijze) Noord-Korea oorlog 1950-1955: Naar... Lees meer

Noord-Korea oorlog 1950-1955:
Naar Korea als vrijwillige militair meldt hij zich aan voor dienst in Korea. Op 25 juni 1950 was daar de Koreaanse oorlog uitgebroken. Na aanmelding wordt hij in het regiment van Heutz ingedeeld en vertrekt op 31 maart 1951 vanuit Rotterdam met het schip General McRae waar ze op 6 mei aankomen in de haven van Busan. Op 23 mei komen ze in zware gevechten terecht in de buurt van Wonju en Judongi. Zware gevechten volgden na een bombardement van de Amerikaanse luchtmacht en als ze vlak bij de top zijn en Jo met Bertus Brugman in een schuttersputje zit wordt hij in zijn rug getroffen. Met minimaal 8 doden en 20 gewonden moest de commandant besluiten tot een terugtrekking. Drie van de 8 gesneuvelden kwamen uit Tilburg.

Graf locatie
Hij sneuvelt op die dag tezamen met Johannes Hermanus L. van Kollenburg uit Tilburg en Eugene Keller uit Tegel. Zij worden allen begraven op de begraafplaats van de Verenigde Naties in Busan. Graflocatie van Jo :29.3.2440.

Pas vele jaren later in 2017 kwam er een vaste tentoonstelling over deze periode in het Nationaal Militair Museum in Soest. Een herdenkingsplek om de 123 gesneuvelden te eren en de Korea-oorlog niet te vergeten. Dit is iets dat de Korea-veteranen eindelijk de erkenning gaf voor hun diensten en daden. Of zoals een van hen het verwoordde: “Niet voor onszelf, want wij kunnen nog lucht happen. Nee, voor de 123 jongens die in Korea het leven lieten”, benadrukt Korea-veteraan Sjef Liebregts.”

Bron: https://wikimiddenbrabant.nl/Ostaden_van,_Joannes_Petrus

Geplaatst door Gemma van de Klundert- Bertens op 12 augustus 2023