Christiaan Josephus Maria Adams

Geboren op 08-03-1923 in Goirle

Overleden op 17-12-1944 in Kdo. Husum-Schwesing, Neuengamme

Uit het leven van: Chris, Christiaan Josephus Maria Adams

Chris Adams, werd op donderdag 8 maart 1923 in Goirle geboren. Zijn vader is Martinus Petrus Adams, postbode en Antonia Maria Josephina Spapens. Zij huwden te Goirle op 21 juni 1920.*Chris is het 2e kind in dit gezin van 6 kinderen, 3 zonen en 3... Lees meer

*
Chris is het 2e kind in dit gezin van 6 kinderen, 3 zonen en 3 dochters. Na de lagere school vertrok hij naar het kleinseminarie in Uden voor een priesterstudie. Hij was toen 13 jaar. In juli 1944 was hij tijdelijk weer thuis i.v.m. zijn zomervakantie.

*
Chris weigerde deel te nemen aan de zgn. Arbeitseinsatz. Op 9 juli 1944 (hij was toen 19 jaar) werd hij bij een razzia door de Grüne Polizei in de Bergstraat in Goirle gevangen genomen. Via het politiebureau in Tilburg werd hij op 11 juli 1944 opgesloten in kamp Amersfoort. (Blok B, gevangene nr. 2390).
Hij werd overgebracht op 8 september 1944 naar het concentratiekamp Neuengamme (DE). Vanuit dit hoofdkamp is Chris overgebracht naar het nieuw geopende buitenkamp Hüsum-Schwesing (DE), en daar te werk gesteld in het Arbeitslager als gevangene nr. 4970.
Nauwelijks 3 maanden later, op zondag 17 december 1944 overleed hij in dit kamp aan de gevolgen van mishandeling en dysenterie, veroorzaakt door de opzettelijk slechte leefomstandigheden in het kamp.

Graf locatie
Chris werd begraven op 22 december 1944 te Hüsum-Schwesing (DE),
graf nr.: SO-112.

Chris Adams werd 17 jaar later herbegraven op 7 december 1961 op het Nationaal Ereveld in Loenen.

* Research: G. Kobes (Doss.nr: BU-G –27 /14.1.2.4)

Bron: https://wikimiddenbrabant.nl/Adams,_Christiaan_Josephus_Maria

Geplaatst door Gemma van de Klundert- Bertens op 07 september 2023

Adams Christiaan Josephus Maria

Christiaan Josephus Maria Adams staat ook op:

Nationaal Ereveld Loenen

Vak/rij/nummer E309
Ch.J.M.Adams.jpg

Neuengamme, Nederlandse gedenksteen op de gedenkplaats Neuengamme

Neuengamme, Nederlandse gedenksteen op de gedenkplaats Neuengamme

Leg bloemen op dit graf

Wilt u graag bloemen laten leggen op dit graf, dan verzorgen wij dit graag voor u.
Bestel bloemen
Bloemen en kransen