Jacob van Biessum

Overleden op 14-05-1945 in Rotenburg, Hannover

Afbeeldingen

Verzetsverleden van Jacob van Biessum

Jacob van Biessum, geboren op 19 mei 1910 te Hoogezand, was aan het begin van de oorlog garagehouder van Garage Groningen, gevestigd aan de Oosterhamrikkade 42 te Groningen. Naast verkoop en reparatie was er ruime gelegenheid voor het stallen van auto's. Ook werd er een taxibedrijf uitgeoefend.

In de loop van de oorlog werd het bedrijf door de Duitsers gevorderd. De Duitsers gebruikten de garage vooral voor stalling.

Jacob raakte betrokken bij het verzetswerk. Hij behoorde bij de groep van Roelof Heidema Dit was een verzetsgroep die voornamelijk inlichtingen verzamelde en doorspeelde. Hij kon daarbij dankbaar gebruikmaken van de conversatie, die "goede" Duitsers met elkaar wisselden in de garage, want het kantoor van het taxibedrijf was in het stallinggedeelte gevestigd. En het feit dat de taxi van het bedrijf min of meer overal in de provincie kon komen, gaf bewegingsvrijheid en de mogelijkheid van communicatie met anderen.

De bevrijding van Bob Houwen en zijn celgenoot uit het Huis van Bewaring op 9 oktober 1944 werd hem fataal, want het nummer van de auto, die bij de actie betrokken was, werd onthouden en vrijwel direct doorgegeven aan de Sicherheitsdienst. Het spoor leidde naar garage Groningen, met als gevolg dat Jacob direct werd opgepakt en in het Scholtenhuis gevangen gezet. Hij zat daar van 9 oktober 1944 tot in ieder geval 27 oktober 1944 (zie foto). Een huiszoeking leverde gelukkig niets op, hoewel er wel wapens in huis waren.

Hij kwam vrij op voorspraak van zijn zwager, een hoge functionaris bij de NSB. Nu was onderduiken de aangewezen weg, maar dat wilde hij niet omdat gedreigd was met in beslag name van garage Imex van zijn broers Jan en Roelf.

Hij werd op 12 november 1944 opnieuw gearresteerd door de SD.

Op 16 januari 1945 werd hij op transport gesteld naar het concentratiekamp Neuengamme en later overgebracht naar concentratiekamp Sandbostel.

Jacob overleed op 14 mei 1945 op bijna 35 jarige leeftijd te Rotenburg. Hij maakte de bevrijding van het concentratiekamp op 29 april 1945 door Britse troepen nog mee. Maar de ophaalactie van het Rode Kruis mislukte, omdat de relevante stukken onderweg zoek waren geraakt en men derhalve onverrichter zake terug moest keren. Daarop besloten 2 Canadese officieren, die inmiddels gebruik maakten van de garage en van de mislukte ophaalactie hoorden, om Jacob zelf te gaan halen. Toen ze in Rotenburg aankwamen was hij helaas gestorven door uitputting en vlektyfus. De welkomstbloemen aan de Oosterhamrikkade stonden er tevergeefs.

Hij ligt begraven op het ereveld Lübeck te Lübeck-Vorwerk, blok 37, vak 3; rij F; nummer 5.

In de jaren tachtig werd aan Jacob van Biessum het Verzetsherdenkingskruis postuum uitgereikt en door Prins Bernard in handen gegeven van zijn weduwe Catharina van Biessum-Aakster.

Opgetekend door Fenna van der Meulen-van Biessum, dochter en door Anja van Meurs-van Biessum, kleindochter, na raadpleging van de Stichting OVCG en aan de hand van eigen herinneringen.

Relevante websites: Oorlogsgravenstichting; Vriendenkring Neuengamme; Stichting OVMG; Erelijst van gevallenen 1940-1945; Gedenkboek Verzetsherdenkingskruis (via Traces Of War.com)

Bron: Schoonzoon Tjeerd van der Meulen

Geplaatst door Coördinator Archief Oorlogsgravenstichting op 31 januari 2019

Garage Groningen

Geplaatst door ovebe op 30 november 2014

Nederlands Ereveld Lübeck

Vak/rij/nummer 3F5
Biessum v.J.jpg

Ligging: Blok 37

Leg bloemen op dit graf

Wilt u graag bloemen laten leggen op dit graf, dan verzorgen wij dit graag voor u.
Bestel bloemen
Bloemen en kransen