Jan Prins

1420376043
Monument Binnenlandse Strijdkrachten Utrecht Foto: B. van Bohemen NIOD

1420375956
Jan Prins is fruitteler van beroep, hij woont en werkt aan Purmerenderweg 15 in Noord Beemster. De Purmerenderweg 15 is een uitstekende locatie als onderduikadres en een haard van verzet. De Binnenlandse Strijdkrachten (BS) heeft op het adres zijn afdeling Stootgroep Oosthuizen. Ben Hollander, Gerrit Hoogstraten & Siem Ubbels zitten bij de fruitteler ondergedoken en sluiten zich in oktober 1944 aan bij de verzetsgroep. Ook de 21-jarige zoon Arie Prins zit bij de BS. Op het terrein van de boerderij – waar een bergplaats voor (gedropte) wapens van de groep was ingericht – ontvingen de nieuwe leden van de verzetsgroep wapeninstructies.

Op 27 maart 1945 verrichtte de Feldgendarmerie een overval op de boerderij. Tijdens de hierop volgende huiszoeking werden niet alleen Hollander en twee andere onderduikers (Gerrit Hoogstraaten en Siem Ubbels) aangetroffen, maar ook – in een loze ruimte onder een bedstede, waar de zevenjarige zoon Hillebrand Prins en een ondergedoken tienjarig joods meisje sliepen – twee (BS-instructie)wapens en een handgranaat. Vader en zoon Prins en de drie onderduikers werden gearresteerd, overgebracht naar het Huis van Bewaring in Alkmaar en ter beschikking gesteld van de Sicherheitsdienst (SD). Op 11 april 1945 werd Ben Hollander samen met Arie Prins & Gerrit Hoogstraaten– in Zijpe gefusilleerd; Jan Prins werd op 15 april 1945 in Sint Pancras gefusilleerd.

Jan Prins staat ook op:

Sint Pancras, verzetsmonument