Gerardus Hermanus Aerts

Geboren op 24-04-1927 in Enkhuizen

Overleden op 02-12-1947 in Soerabaja

Gerard Aerts - Zaliger Gedachtenis

In "Vaandeldrager" nr 56 van November 1999 stond op pagina 31 een foto van het grafkruis van Soldaat G.H. Aarts. Op deze foto is een reactie binnengekomen van Generaal-majoor der Fusiliers b.d. Theo J. van Besouw. Deze reactie is hieronder... Lees meer

In "Vaandeldrager" nr 56 van November 1999 stond op pagina 31 een foto van het grafkruis van Soldaat G.H. Aarts. Op deze foto is een reactie binnengekomen van Generaal-majoor der Fusiliers b.d. Theo J. van Besouw. Deze reactie is hieronder weergegeven.

Naar aanleiding van het verzoek, zoals gesteld in deze "Vaandeldrager" betreffende het grafopschrift van Fuselier Gerard Aarts kan ik u het volgende berichten:

Gerard was geen lid van de Prinses Irene "Brigade". In Oktober 1946 werd hij als dienstplichtig soldaat ingedeeld bij de 2e Compagnie van het 4e Bataljon, "Regiment" Prinses Irene, waarmee hij medio 1947 naar Nederlands Oost Indie voer.

Deze 2e Compagnie kreeg eind 1947 de opdracht om met een Compagnie Mariniers en een Compagnie Garde Grenadiers o.l.v. de commandant van de 4e Infanterie Brigade orde en vrede te gaan schepen op het oostelijk deel van het eiland Madoera (het westelijk deel van het eilands was tijdens de eerste politionele actie door het 4e Bataljon Garde Jagers reeds bevrijd.)

Medio december werd ik -CC van de tweede Irene Compagnie-opgenomen in het Marine hospitaal te Soerabaja. Het was aldaar, dat onze weergaloze facteur Ben Rots mijn de post bracht met tevens het droeve bericht dat Gerard na een korstondige ziekte was overleden. Ik zei dat het jammer was dat ik het adres van zijn ouders niet had, immers dan kon ik hen vanuit het hospitaal het overlijdensbericht met een begeleidend schrijven toezenden. Waarop facteur Rots -uit- het hoofd- de namen van de ouders, woonplaats, straat en huisnummer dicteerde. Toen ik mij verbazing uitte, dat hij die gegevens zo maar uit het blote hoofd kon weergeven, gaf hij bescheiden ten antwoord: "Ik ken alle namen van de ouders, vrienden en kennissen waar onze mannen mee corresponderen uit mijn hoofd, bovendien nog alle legernummers van onze soldaten en de bij onsgedetacheerde soldaten. En zo was ik in staat de familie Aarts het droeve nieuws met de condoleance van de gehele Compagnie toe te zenden.

Ik benadruk dat het namens de gehele Compagnie was en dat is zeker geenzins overdreven. Want Gerard Aarts was een fijn mens, een fantastisch kameraad, door iedereen op handen gedragen. Zijn vroege heengaan was een groot verlies voor onze Compagnie. Door wie destijds het grafopschrift: "Sld. P. Irene Brig." werd opgesteld is mij niet bekend. Achteraf kan ik mij toch wel voorstellen want in de 4e Bataljon Garde Jagers and het 4e Bataljon Fuseliers, waren niet minder dan 5 compagniescommandanten, 2 stafofficieren alsmede de Brigadecommandant kolonel H. van Wijck, allen afkomstig van de (originele) Prinses Irene Brigade. Hoe het ook zij, men beschouwe het grafopschrift van Fuselier Gerard Aarts als een extra eer een deze perfecte "Irene" man.

Vught, november 1999; Theo van Besouw Sr.

N.B. Voor een of andere reden is er een schrijffout geslopen in de achternaam van Gerard: Volgens zijn overlijdings bericht is het "Aerts", maar op zijn grafopschrift (en het hierboven geschreven stuk) staat "Aarts".

Bron: Achtergelaten werk van Gen. Maj. Theo J van Besouw, destijds Kapitein van de 2e Compagnie in NL-Indie.

Geplaatst door Theo PJM van Besouw op 16 januari 2019

Leg bloemen op dit graf

Wilt u graag bloemen laten leggen op dit graf, dan verzorgen wij dit graag voor u.
Bestel bloemen
Bloemen en kransen