Govert Steen

1917-1942

1405691475.jpg

Oorlogsslachtoffer

Is 25 jaar geworden

Geboren op 12-03-1917 in Apeldoorn 

Overleden op 05-06-1942 in Het Kanaal 



Militair onderdeel

Onderscheiding
VK 2X

Afbeeldingen

1369343326.JPG

Bijdragen

De volgende bijdragen zijn door bezoekers toegevoegd:

In Engeland diende Govert bij de RAF. Deze liet van vliegers een schilderij maken dat aangeboden werd aan de nabestaanden mocht de vlieger niet terugkeren van een missie.

Geplaatst door Coördinator Archief Oorlogsgravenstichting op 18 juli 2014

1405691762
Met dit toestel ontsnapte Govert Steen uit bezet Nederland

Geplaatst door Coördinator Archief Oorlogsgravenstichting op 18 juli 2014

1405691679
G. Steen

Geplaatst door Coördinator Archief Oorlogsgravenstichting op 18 juli 2014

1405691475

Onderscheidingen

  • Vliegerkruis (VK) Voor het ontsnappen vanuit bezet Nederland met een gestolen Fokker watervliegtuig. Toegekend op 16 oktober 1941
  • Vliegerkruis (VK) Toegekend op 22 april 1948. Toegekend als cijfer 2. Te bevestigen op het lint van de eerste VK
  • Flying Badge (Verenigd Koninkrijk)
Bron: tracesofwar.nl EN https://commons.wikimedia.org/wiki/File:RAF_pilot_brevet_(Queen%27s_Crown).jpg

Geplaatst door j a op 06 november 2023

RAF pilot brevet Flying Badge by Greenshed PD self

Govert Steen

Foto van (toen nog) Adspirant officier-vlieger G. (Govert) Steen, geboren op 12-3-1917 te Apeldoorn. Per 1-1-1940 tweede luitenant-vlieger. Schoot op 10 mei 1940 twee Duitse vliegtuigen neer met zijn Fokker D.21 Na de capitulatie zoekt Steen... Lees meer

Foto van (toen nog) Adspirant officier-vlieger G. (Govert) Steen, geboren op 12-3-1917 te Apeldoorn. Per 1-1-1940 tweede luitenant-vlieger. Schoot op 10 mei 1940 twee Duitse vliegtuigen neer met zijn Fokker D.21 Na de capitulatie zoekt Steen mogelijkheden om te ontsnappen naar Engeland. Hij vindt een baan bij Fokker in Amsterdam-Noord. Daar worden nog steeds vliegtuigen gemaakt. Met een Fokker T8-W dat door de Duitsers is gevorderd ontsnapt hij naar Engeland. Na een omscholing bij de Britse RAF wordt hij op 19-1-1942 geplaatst bij het 129e gevechtssquadron waar hij als Pilot Officer zeer succesvol is. No.129 Sqn. van Fighter Command op RAF-Westhampnett nam op 5-6-1942 deel aan één van de "Circus" operaties. De wing, waarbij No.129 Sqn. was ingedeeld, had tot taak "close escort" te verlenen aan de zes Bostons die Le Havre moesten aanvallen en No.129 Sqn droeg zorg voor de dekking van de wing aan de top. Het squadron werd aangevallen door 16 Focke Wulf FW 190 jachtvliegtuigen en bij de gevechten, welke zich ontsponnen, sneuvelde P/O G. Steen in zijn Spitfire Vb in de omgeving van Octeville-sur Mer.

Sluiten
Bron: Collectie Nederlands Instituut voor Militaire Historie

Geplaatst door jghk op 19 februari 2023

Steen
In 1937 deed Govert Steen eindexamen op de Koninklijke HBS in Apeldoorn. In zijn examenjaar haalde hij ook nog twee zweefvliegbrevetten. Na zijn examen volgde hij de opleiding tot jachtvlieger in Soesterberg, dat was in die tijd van... Lees meer
In 1937 deed Govert Steen eindexamen op de Koninklijke HBS in Apeldoorn. In zijn examenjaar haalde hij ook nog twee zweefvliegbrevetten. Na zijn examen volgde hij de opleiding tot jachtvlieger in Soesterberg, dat was in die tijd van oorlogsdreiging niet zomaar een stoere beroepskeuze, maar een keus met risico’s waar hij zich van bewust was.

Na zijn opleiding werd Govert gelegerd op vliegveld Ypenburg bij Den Haag, samen met zeven collega vliegers. In de nacht van 9 op 10 mei 1940 viel het Duitse leger Nederland binnen en werden de vliegvelden rondom Den Haag gebombardeerd. Op vliegveld Ypenburg konden Govert en zijn collega’s met hun Fokker vliegtuigen tussen de bommen door nog maar net opstijgen. Tijdens de daar op volgende hevige luchtgevechten schoot Govert twee Duitse toestellen neer. Toen munitie en brandstof op waren, zette hij zijn Fokker aan de grond op het strand van Scheveningen. Hij liep naar de tram, die gewoon bleek te rijden, en keerde terug naar Ypenburg. Omdat daar geen vliegtuig meer voor handen was reed hij naar Schiphol. Van daaruit maakte hij nog een paar vluchten naar de Grebbelinie. Op 14 mei capituleerde Nederland na het bombardement op Rotterdam.

Govert nam weer een moedige beslissing, hij wilde ontsnappen naar Engeland om verder te vechten. Na een paar mislukte pogingen nam hij in april 1941 een baan bij Fokker in Amsterdam en hij raakte betrokken bij een gewaagd ontsnappingsplan. In de Minervahaven lag namelijk een Duits watervliegtuig afgemeerd, dat ze wilden kapen, een Fokker T8-W. In de nacht van 5 op 6 mei lukte het de vier mannen onder de ogen van de Duitsers aan boord te komen. Govert had nog nooit in een watervliegtuig gevlogen, maar hij slaagde erin op te stijgen en naar Engeland te koersen. Bij de Engelse kust werden ze beschoten, omdat het vliegtuig een hakenkruis voerde, maar de Engelsen misten gelukkig. Na de landing op het water zwaaiden de Nederlanders met vlaggen en lappen en wisten op tijd duidelijk te maken dat ze bondgenoten waren.

Govert meldde zich bij de Royal Air Force (RAF) en na een lange omscholing werd hij in januari 1942 ingedeeld bij het 129ste RAF squadron. Hij maakte 79 vluchten en was vaak betrokken bij luchtgevechten. Govert wist dat hij meer kans had om te sneuvelen, dan om te overleven, toch ging hij door. Op 5 juni 1942 kreeg zijn Spitfire ten noorden van Le Havre een voltreffer. Hij zag geen kans zijn parachute te gebruiken en stortte neer. Pas op 12 december 1942 ontvingen zijn ouders via Het Rode Kruis bericht dat hun zoon vermist was.

Govert Steen werd 25 jaar en staat vermeld op het herdenkingsbord Engelandvaarders in de kapel op het ereveld Loenen.

Sluiten
Bron: Bron: Nederlandse Oorlogsgravenstichting

Geplaatst door Stichting WO2 Sporen JvZ op 02 februari 2014

Govert Steen staat ook op:

Voeg zelf een monument toe

Log in om een monument toe te voegen

Voeg zelf een bijdrage toe

Log in om een bijdrage toe te voegen

Zeemansgraf

Gedenkboek: 39

Monument

Naam:
Soesterberg, 'Gedenkteken Luchtvarenden'

Plaats:
Soest

Soesterberg, 'Gedenkteken Luchtvarenden'

Nationaal archief

Bekijk
Menu