Leonardus Jacobus Wilhelmus Blommesteijn

VK.

Vliegerkruis

Vliegerkruis. Toegekend op: 6 mei 1946

Bron: https://www.tracesofwar.nl/persons/36009/Blommesteijn-Leonardus-Jacobus-Wilhelmus-Leo.htm EN https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Vliegerkruis_zonder_baton.jpg

Geplaatst door j a op 13 oktober 2023

Vliegerkruis zonder baton 64px

Over Leonardus Jacobus Wilhelmus Blommesteijn.

Gevallen voor het Vaderland. Opdat wij niet vergeten... Onderdeel: 2-I-1e Luchtvaartregiment-Afdeling Strategische Groep Bombardeervliegtuigen. Rang: Reserve Eerste Luitenant-waarnemer van het wapen der militaire luchtvaart. Laatste adres in Den... Lees meer

Gevallen voor het Vaderland.
Opdat wij niet vergeten...

Laatste adres in Den Haag: Joan Maetsuyckerstraat 3 (2593 ZC, Bezuidenhout).

Locatie van sneuvelen: Klaaswaal/Oud-Beijerland aan boord van Fokker T5 Nr. 862.

Wijze van sneuvelen: VLIEGERKRUIS; "Met Fokker T V nr. 862 neergeschoten boven Oud-Beijerland. Kort na het uitvoeren van een bombardement op Waalhaven werd het vliegtuig dat zich op de vleugel van aanvalsformatie bevond door aanvallende ME's-109 zwaar gehavend en stortte brandend neer."

Locatie laatste rustplaats: Graf is geruimd.

Bron: Nederlandse gesneuvelden in de meidagen 1940, J.W. de Leeuw (ASPEKT).

Overig: Ongehuwd. Zoon van Helena Blommesteijn.

K.B. no. 9 van 6 mei 1946, 472: "Heeft zich door daden van initiatief, moed en volharding gedurende één of meer vluchten in een luchtvaartuig, tegenover den vijand onderscheiden door als waarnemer-commandant van een T V-vliegtuig, ondanks groote vijandelijke overmacht in de lucht, op 10 mei 1940 met veel moed een doeltreffend bombardement uit te voeren op het vliegveld Waalhaven; is daarna in een gevecht met overmachtige vijandelijke jachtvliegtuigen gesneuveld.

Bron: 1941-2016, Het Vliegerkruis. Voor inititatief, moed en volharding, Erik MüLLER (Ridderprint B.V.)

1e lt-waarnemer Leo Blommesteyn, geboren op 31 maart 1913, groeide vanwege een ernstige zieke moeder op bij een tante in Den Haag. Hij meldde zich vrijwillig bij de luchtmacht. Hij was uitgeloot voor dienst. Zijn vliegopleiding volgde hij op Soesterberg. Daarna was hij korte tijd gedetacheerd op Waalhaven. Uiteindelijk werd Schiphol zijn definitieve basis. Van hier stuurde hij vlak voor de oorlog nog een verzoek om langer in dienst te mogen blijven. Leo Blommesteijn was een eerder een degelijke man dan een levensgenieter. Voor de jaarlijkse dansrevue oefende hij zijn tapdansen. Hij was trots op zijn nieuwe DKW.

De 862, waarin Blommesteyn zich als waarnemer bevindt, schoot bij Katwijk één Duits toestel neer en beschadigde er twee. Na landing op Ruigenhoek met 854 en 856 Ockenburg aangevallen. Bij terugkeer doorgestart naar Schiphol voor aanval op Waalhaven. Rond 12.15 uur drie T-Vs de opdracht om Waalhaven aan te vallen. Het zijn de 854, de 856 en de 862. De aanval verloopt succesvol, maar op de terugweg worden de 854 en de 862 neergeschoten.De 862 werd boven Oud-Beierland neergeschoten; de gehele bemanning sneuvelde ; Blommesteyn, Groen, Elspeet en Kuiper. Pas na drie weken werd zijn lichaam gevonden. Na de oorlog werd hij postuum onderscheiden met het Vliegerkruis. Dat werd in Dordrecht uitgereikt aan zijn moeder.

De foto van Leo Blommesteyn is in de jaren dertig in de Haagse Houtrusthallen genomen. Tijdens een tentoonstelling van de luchtmacht.

Bron: http://www.bhummel.dds.nl/index2.html

Bron: https://www.defensie.nl/onderwerpen/onderscheidingen/dapperheidsonderscheidingen/databank-dapperheidsonderscheidingen/1946/05/06/blommesteijn-l-j-w

Bron: https://www.openarch.nl/show.php?archive=ghn&identifier=1701d0b8-d2d8-11e8-828a-00505693001d&lang=nl&six=6

Bron: Haag Gemeentearchief, https://www.openarch.nl/search.php?name=Leonardus+Jacobus+Wilhelmus+Blommesteijn

Bron: Ministerie van Defensie.

Bron: Nationaal Archief.

De Bombardeervliegtuig Afdeling

Het hadden er drie moeten worden. Uiteindelijk werd het er slechts één. In april 1939 geformeerd en op Schiphol gestationeerd, bestond de BomVA uit 9 T-5s waarvan er niet één de meidagen overleefde. Slechts twee T-5s waren daadwerkelijk als bommenwerper inzetbaar. De andere toestellen gingen met hun boordmitrailleurs vanaf Schiphol de vijand te lijf.
De sfeer bij BomVA was prettig. Afstand tussen officieren en onderofficieren bestond er vrijwel niet.

Van de vliegers was Leo Blommesteyn een degelijke vrijgezel, die kon tapdansen. Een DKW was zijn trotste bezit. Ben Swagerman, de jongste van de BomVA, was sportief; voetbalde en bokste graag. 'Japie' Eilders had eerst de rijksopleiding voor verkeersvliegers gehaald en daarna pas zijn militaire vliegbrevet. Gerard Ruygrok deed een opleiding tot civiel ingenieur naast zijn vliegen. In 1943 zou hij in Delft afstuderen. Pierre Mulders was scheikundig ingenieur. Frans Knage viel tijdens de oorlog in Duitse handen en overleed in een concentratiekamp. Willem Anceaux en Nico Steenbeek bleven als gemobiliseerde KLM-vliegers nog beperkt voor de 'Koninklijke' vliegen.

Op 10 mei werden vroeg in de ochtend individuele gevechten gevoerd. Op dezelfde dag werden de vliegvelden Ockenburg en Waalhaven gebombardeerd, een dag later de noordelijke Maasbruggen. Op 12 mei werd een vlucht om de Wonsstelling te bombarderen afgebroken. De Moerdijkbrug werd op 13 mei net gemist. Het was de laatste vlucht van BomVA.

De geschiedenis per vliegtuig

nummer Bijzonderheden 850 De 850 schoot in de vroege ochtend van 10 mei één vijandelijk vliegtuig neer, landde op Bergen, en maakte toen een doorstart naar Schiphol. Op 11 mei werd samen met de 856 de noordelijke Maasbrug in Rotterdam gebombardeerd. De brug werd gemist. 's Middags opnieuw een aanval met 856 op deze brug, geëscorteerd door drie D-XXIs. Brug wordt andermaal gemist. Op terugweg door 12 Me-110s aangevallen. De 850 wordt boven Waddinxveen neergeschoten, na zelf een Duits vliegtig fataal te hebben geraakt; twee bemanningsleden sneuvelen; v.d. As en Rozeboom. Wijnstra weet zich samen met Verhagen en Mulder te redden. 853 De 853 landde rond 5.30 met ernstige motorpech op Ruigenhoek. Kwam daarna niet meer in actie. 854 De 854 landde om 5.47 onbeschadigd op Ruigenhoek. Om 7.00 met 856 en 862 gestart voor aanval op Ockenburg, geland op Schiphol en om 12.15 vertrokken met 856 en 862 voor aanval op Waalhaven. De 854 wordt boven Oud-Beierland neergeschoten; vier gesneuvelden (Stoovelaar, Kuenzel, Oostindie en Boon) en één zwaargewonde (Den Hartog). 855 De 855 startte rond 4.00 en schoot in de omgeving van De Kaag een vijandelijk vliegtuig neer en waarschijnlijk een tweede bij Utrecht. Om 6.45 vanaf Schiphol vertrokken voor aanval op Ockenburg waarbij vier vijandelijke vliegtuigen werden vernield. Boven zee door vijf jagers neergeschoten; één overlevende. Dit was Swagerman. Hij kwam met zijn parachute neer in zee en zwom naar de kust. De overige bemanningsleden; Steenbeek, Smoolenaars, Vallentgoed en Janse sneuvelden. 856 De 856 landde aanvankelijk onbeschadigd op Ruigenhoek, bombardeerde daarna met 854 en 862 Ockenburg, 's middags met 854 Waalhaven bestookt. Op 11 mei samen met 850 tevergeefs noordelijke Maasbrug in Rotterdam aangevallen. Als laatste nog operationele T-5 op 13 mei de Moerdijkbrug gebombardeerd. Bommen misten doel. Op de terugweg bij Ridderkerk neergeschoten. De gehele bemanning kwam om. Swagerman en Wijnstra hadden zich eerder uit een andere neergeschoten T-V weten te redden. De andere gesneuvelden waren Anceaux, Riemsdijk en Douwes Dekker. 858 De 858 schoot bij Ijmuiden een Duits vliegtuig neer, landde op Souburg. Bij Veere door Nederlands luchtafweergeschut geraakt. Daarna niet meer in actie gekomen. 859 De 859 werd even voor de start op Schiphol door een bom getroffen. Ze viel in Duitse handen. Er is een foto van haar met hakenkruis (Kies Updates - 18 juli 2002 ; Fokker CV). 862 De 862 schoot bij Katwijk één Duits toestel neer en beschadigde er twee. Na landing op Ruigenhoek met 854 en 856 Ockenburg aangevallen. Bij terugkeer doorgestart naar Schiphol voor aanval op Waalhaven. De 862 werd boven Oud-Beierland neergeschoten; de gehele bemanning sneuvelde ; Blommesteyn, Groen, Elspeet en Kuiper. 865 De 865 landde om 5.10 op vliegkamp De Kooy en werd daar bij Duitse luchtaanval in brand geschoten.

Bron: http://www.bhummel.dds.nl/index2.html

Bron: Vereniging 18 juni.

Geplaatst door Jurriaan Wouters op 19 februari 2019

R.K. Begraafplaats St. Barbara te Den Haag