Cornelis Verduijn

Overleden op 20-03-1945 in Loosdrecht

Rang

Cornelis Verduijn

Cornelis Verduijn wordt geboren in Alkemade (Zuid-Holland), trouwt met Adriana van de Gugten en ze krijgen vier kinderen. Zijn beroep is huisschilder. Al meteen na het begin van de Tweede Wereldoorlog raakt hij betrokken bij het verzet. Zijn verzetsgroep is in eerste instantie niet zo zeer in de eigen woonplaats Ede actief maar elders. Later in de oorlog verleent Cornelis vooral hulp aan onderduikers. Zo regelt hij onderdak voor meerdere Joodse gezinnen. Hij zorgt er bijvoorbeeld voor dat het echtpaar Leijdesdorff in Ede kan onderduiken en het echtpaar Cohn bij zijn eigen ouders. In mei 1943 wordt hij opgepakt en zit hij een half jaar gevangen in Kamp Vught vanwege hulp aan Joden. Na zijn vrijlating duikt hij meteen onder om te voorkomen dat hij in Duitsland te werk wordt gesteld.

Cornelis Verduijn is lid van de verzetsgroep De Vries in Ede. In de nacht van 8 op 9 maart 1945 wordt hij samen met drie leden van deze groep (Piet de Geest, Derk van Gestel en Rijk Tigelaar) en vijftien andere verzetsstrijders gearresteerd na afloop van een wapendropping in de buurt van Lunteren. Een NSB-er in de buurt heeft hen verraden. De arrestanten worden overgebracht naar De Wormshoef, het regionale hoofdkwartier van de Sicherheitsdienst. Met veel geweld worden ze hier ondervraagd en na een paar dagen getransporteerd naar Kamp Amersfoort als “Todeskandidaten”.

Op 20 maart 1945 worden tien arrestanten, waaronder Verduijn en vijf andere betrokkenen bij de wapendropping, met de bus vervoerd naar Loosdrecht. Hier zal die dag een represaillemaatregel plaatsvinden. In de berm van de Nieuw Loosdrechtsedijk - waar drie dagen eerder een Duitse onderofficier is gedood - worden de mannen geëxecuteerd. De groene uitschrijvingskaart van Kamp Amersfoort , die op het ontzielde lichaam van Cornelis wordt gevonden, vermeldt de term: “terrorist”. Een term van de Duitse nazi’s voor een verzetsman die strijdt voor vrijheid van zijn gezin en vrijheid van Nederland.

Het lichaam van Cornelis Verduijn wordt na de oorlog bijgezet in Het Mausoleum in Ede. In april 2017 wordt bekend dat er een Cornelis Verduijnstraat komt in de nieuw te bouwen verzetsheldenbuurt op het voormalige kazernecomplex Ede-Oost.

Bron: Nieuwsbrief herfst 2021 Ver. Kinderen van Verzetsdeelnemers + wikipedia

Geplaatst door Ina Brethouwer op 26 oktober 2021