Gerrit Aalvink

1919-1942

0

Oorlogsslachtoffer

Is 23 jaar geworden

Geboren op 12-01-1919 in Wierden 

Overleden op 13-01-1942 in Nabij Tarakan a/b Glenn Martin M 5103 



Militair onderdeel

Bijdragen

De volgende bijdragen zijn door bezoekers toegevoegd:

Mobilisatie-Oorlogskruis.

Mobilisatie-Oorlogskruis toegekend aan Gerrit Aalvink.
Bron: Jacq. Z. Brijl., Luitenant- Kolonel bd, BL.

Geplaatst door Jan Thonus op 07 januari 2020

F55b7269ba25fc7c237eba097bb51603 v1

Toekenningsbrief Mobilisatie-Oorlogskruis.

Toekenning Mobilisatie-Oorlogskruis aan Gerrit Aalvink.
Bron: Jacq. Z. Brijl., Luitenant- Kolonel bd, BL.

Geplaatst door Jan Thonus op 07 januari 2020

B1e0e2aec313c102acc3655ca7cb360e v1

Kaart van Borneo

Kaart van Borneo in 1942 met de geheime vliegvelden.
Bron: https://thejavagoldblog.wordpress.com

Geplaatst door Jan Thonus op 16 april 2019

6319e32d0ef51a3afb0667bafbe04a9f v1

Afschrift acte van overlijden van G. Aalvink

Afschrift acte van overlijden ten name van G. Aalvink Radiotelegrafist
Bron: Jacq. Z. Brijl., Luitenant- Kolonel bd, BL.

Geplaatst door Jan Thonus op 11 april 2019

F5d85401d2a2ef62dd8053a422df21b4 v1

Voorlopige verklaring van overlijden van G. Aalvink

Voorlopige verklaring van overlijden ten name van G. Aalvink Radiotelegrafist
Bron: Jacq. Z. Brijl., Luitenant- Kolonel bd, BL.

Geplaatst door Jan Thonus op 11 april 2019

4b8ff386f8c4a35412dd7097e5fa89e4 v1

De Luchtstrijd op 13 jan. 1942 rond het eiland TARAKAN

De patrouille van Sm. Vl. MLa/KNIL, W.G.C. TINKELENBERG (Glenn Martin M.5103- bommenwerper), behorende tot 2-Vl.G.II van de MLa/KNIL., vertrok op 13 jan. 1942 te samen met nog twee Glenn Martin-bommenwerpers, om 08.05 uur van het geheime vliegveld... Lees meer
De patrouille van Sm. Vl. MLa/KNIL, W.G.C. TINKELENBERG (Glenn Martin M.5103- bommenwerper), behorende tot 2-Vl.G.II van de MLa/KNIL., vertrok op 13 jan. 1942 te samen met nog twee Glenn Martin-bommenwerpers, om 08.05 uur van het geheime vliegveld SAMARINDA II richting TARAKAN, met als doel de Japanse invasievloot, die voor het eiland lag, aan te vallen.De bemanning van de Glenn Martin M.5103 bestond uit: -Sergeant Majoor Vlieger, W.G.C. TINKELENBERG (1ste Vlieger); -Sergeant Leerling Waarnemer, Cornelis Helmuth Wendeline HESSELMAN; -Sergeant Vlieger Imko Harminus BOLTJES; -Sergeant Lv. Radiotelegrafist Gerrit AALVINK.Ongeveer een uur na de start kreeg het toestel M.5103 pech. De automatische verstelling, die de stand van de propellorbladen automatisch aanpast aan het motorvermogen voor een optimaal rendement, had het begeven; men besloot met “vaste spoed” door te vliegen.Sgt.Maj. Tinkelenberg schreef hierover later het volgende: Ik vond het van meer belang om de 3 bommen van 300 kg. op de Japanse vloot neer te “kwakken” en de andere 2 vliegtuigen bij te staan in het luchtgevecht met de Japanse jagers. Het werd koud op 5000 m., ondanks het feit dat we er op gekleed waren. De zuurstofmaskers hadden we op en dat gaf aan het lichaam wat meer warmte door de snellere bloedsomloop. Intussen was de stroomlijnkap achter de zitplaats van de 2de bestuurder neergeklapt, zodat de mitrailleur gebruiksklaar was. We naderden de Borneo- kust ten zuiden van TARAKAN….en toen kwam het grote ogenblik…we zagen de Japanse invasievloot liggen…..naar schatting wel 50 schepen. Na de voorbereidingen voor de aanval te hebben getroffen, werden de bomluiken opengedraaid, zodat een koude luchtstroom het hele vliegtuig doortrok. De Japanse vloot begon ons met luchtafweer te beschieten. Overal om ons heen zagen we de springpunten van de projectielen. De bommenrichters waren klaar; na het teken bommen los gingen de bommen richting hun doelen. Op een hoogte van ca. 4000 m werden omstreeks 09.45 de bommen afgeworpen. Bij de aanvallen werden verscheidene Japans transport- en oorlogsschepen getroffen. Het vijandelijk afweersysteem was hevig en accuraat. Enkele seconden na een duikvlucht werd de Glenn Martin M.5103 door vijandelijk vuur meerdere malen getroffen, waardoor het op verschillende plaatsen ernstige schade opliep. Kort hierop kwam er plotseling een steekvlam onder mijn stoel vandaan, waarna het hele toestel in brand vloog.Omdat het vliegtuig onbestuurbaar was geworden en zou neerstorten gaf ik toen het commando “SPRINGEN”; het gelukte mijzelf, alhoewel ik zwaar was gewond – zij het moeizaam - uit het vliegtuig te springen en tenslotte levend de vaste grond te bereiken. De overige bemanningsleden hebben helaas deze gebeurtenissen niet overleefd. Ook Sgt.Rtgft. Gerrit Aalvink (1919- 1942) heeft daarbij het leven verloren.Allen staan vermeld op de Gedenkzuilen van de KLu., op het Herdenkingsplein te Soest. Sluiten
Bron: - P.C. de Boer, “de Strijd rond Borneo, dec. 1941-dec. 1942”. - H. Kauffman, Vz. v.h. Reünieverband ML-KNIL. - J.Z. Brijl, Luitenant- Kolonel bd. BL.

Geplaatst door Jan Thonus op 08 april 2019

13899774b314bc407e7a92e8192bab8e v1

Voeg zelf een monument toe

Log in om een monument toe te voegen

Voeg zelf een bijdrage toe

Log in om een bijdrage toe te voegen

Buiten Erevelden


Vak/rij/nummer Tjiater
Gedenkboek: 40

Monument

Naam:
Soesterberg, 'Gedenkteken Luchtvarenden'

Plaats:
Soest

Soesterberg, 'Gedenkteken Luchtvarenden'

Nationaal archief

Bekijk
Menu