Johannes Westhoff

Rapportführer Sterbemeldung Buchenwald

Buchenwald Karteikarte met kampnummer

Geplaatst door Stichting WO2 Sporen JvZ op 12 november 2014

Johannes Westhoff was getrouwd met Eva Winkels. Het echtpaar was woonachtig in de Nicolaas Tulpstraat 7 in Loosduinen/Den Haag. Ouders van Johan westhoff zijn: Bernardus Westhoff & Geertruida Clarina Storm.Johan Westhoff was werkzaam als... Lees meer

Johan Westhoff was werkzaam als smid, zijn vrouw was winkeljuffrouw. Op 8 mei 1918 zijn Johan Westhoff & Eva Winkels getrouwd in het stadhuis van Den Haag. Volgens de gegevens uit het bevolkingsregister Den Haag tot 1939 zijn vier kinderen uit het huwelijk geboren.

Op 12 mei 1941 wordt Johan Westhoff gearresteerd wegens het verspreiden van illegale kranten. In de documenten van Sicherheitsdienst (SD) staat de reden van arrestatie vermeld: “In Besitz von Kommunistische Zeitungen”. Het is niet bekend of Johannes Westhoff was aangesloten bij een verzetsgroep. Het in bezit hebben van een communistische krant was voor de Duitse bezettingsmacht voldoende reden om je als "Schutzhafthäftling" in een concentratiekamp op te sluiten.

In de documenten van de Gedenkstätte Buchenwald is geen aanwijzing te vinden van betrokkenheid bij het verzet. Er zijn geen documenten of lijsten beschikbaar dat Johannes Westhoff in Scheveningen gevangen heeft gezeten of in Kamp Amersfoort (PDA).

Johannes Westhoff staat niet op het oorlogsmonument in Loosduinen vermeld.

Bronnen:

Archief Gemeente Den Haag