Nicolaas Willem Boontjes

Overleden op 13-05-1940 in Rotterdam

Onderscheiding
BL.

Toekenning (postuum) Bronzen Leeuw (9 mei 1946)

"Heeft zich door het bedrijven van bijzonder moedige en beleidvolle daden in den strijd tegenover den vijand onderscheiden door op 13 mei 1940 bij Hoogvliet (IJsselmonde) het verband te herstellen met een vooruitgeschoven sectie, welke door den vijand ernstig werd bedreigd, waartoe hij zich enige honderden meters onder vijandelijk vuur moest verplaatsen. Heeft zich voor deze onderneming vrijwillig aangemeld. Bij de vooruitgeschoven sectie aangekomen, heeft hij aldaar een zwaren mitrailleur hersteld en daarmede vuur afgegeven, totdat hij sneuvelde."

Bron: Koninklijk Besluit No.6, dd. 9 mei 1946.

Geplaatst door Koen van Wijk op 12 september 2022