Jacob Zegers

Geboren op 22-12-1890 in Kapelle

Overleden op 02-11-1944 in Wissenkerke

Brevet BVL

Jacob Zegers was lid van de Bijzonderen Vrijwillen Landstorm. In de bijlage zijn Brevet voor Scherpschutter
Bron: Familie

Geplaatst door Jacqueline van van Wijk op 19 augustus 2019

2cf7afc65322751795166bc63d56bf5d v1

Levensverhaal Jacob Zegers

Jacob Zeger is geboren in Kapelle, waar hij met zijn vrouw Pieternella Jacoba Thorenaar een gezin heeft gesticht met 5 kinderen. In het dagelijks leven was hij landbouwer. Zelf was hij in het bezit van ruim een hectare aan grond waarop hij... Lees meer

In het dagelijks leven was hij landbouwer. Zelf was hij in het bezit van ruim een hectare aan grond waarop hij gewassen verbouwde. Daarnaast werkte hij als invaller bij andere boeren.

Naast zijn werkzaamheden was hij leider van de BVL, de Bijzonder Vrijwillige Landstorm. Hij was een militair in hart en nieren en had dit graag voor zijn beroep gedaan. Bij de BVL gaf hij onder andere schietlessen aan de andere leden. Hij was zelf in het bezit van een geweer. Een groot deel van zijn vrije tijd stopte hij in de BVL.

Tijdens de oorlog maakte hij deel uit van het verzet. Er werd vaak bij hem thuis vergaderd. Het huis aan de Oudelandseweg lag afgelegen en men kon daar makkelijk ongezien komen. Een raam aan de zijkant van het huis was altijd open, zodat men altijd een nooduitgang had en er ook ongezien berichten konden worden achtergelaten.

In november 1944 werd Zuid-Beveland bevrijd. Jacob werd gevraagd om krijgsgevangenen op te halen in Noord-Beveland. Tijdens deze missie werd hij neergeschoten door een Duitse scherpschutter die was achtergebleven in een huis op de route. Die scherpschutter is meteen neergeschoten door andere leden van de missie. Echter voor Jacob kwam alle hulp te laat, hij is ter plaatse overleden.

Op de enige foto die van hem is gemaakt c.q. bewaard is gebleven staat hij in het uniform van de BVL. Hij zou trots zijn geweest op deze foto.

Bron: Familie

Geplaatst door Jacqueline van van Wijk op 31 juli 2019

Jacob Zegers staat ook op:

Nationaal Ereveld Loenen

Vak/rij/nummer E1428
IMG_6108.JPG

Monument

Naam:
Loenen, Ereveld Loenen

Plaats:
Apeldoorn

Loenen, Ereveld Loenen

Leg bloemen op dit graf

Wilt u graag bloemen laten leggen op dit graf, dan verzorgen wij dit graag voor u.
Bestel bloemen
Bloemen en kransen