Cornelia van den Brink-Kossen

Geboren op 13-06-1897 in Amsterdam

Overleden op 27-10-1943 in Oranienburg, Sachsenhausen

Het verhaal van Nel

Na het uitbreken van de oorlog raakte Cornelia van den Brink-Kossen, vooral bekend als Nel Hissink, al snel betrokken bij het verzet. Ze werkte bij het illegale tijdschrift De Vrije Kunstenaar, een ‘religieus en politiek onafhankelijk orgaan voor... Lees meer

Na het uitbreken van de oorlog raakte Cornelia van den Brink-Kossen, vooral bekend alsNel Hissink, al snel betrokken bij het verzet. Ze werkte bij het illegale tijdschrift De Vrije Kunstenaar, een ‘religieus en politiek onafhankelijk orgaan voor de Nederlandsche kunstenaars’. Daarnaast maakte ze valse persoonsbewijzen voor bevriende kunstenaars die de verplichte aanmelding bij de Kultuurkamer wilden omzeilen. Later leidde dit tot de oprichting van de Persoonsbewijzen Centrale (PBC), die onderduikers en verzetslieden van vervalste documenten voorzag.

Nel Hissink was ook betrokken bij de illegale organisatie CS6 waarmee ze hulp aan onderduikers boden en aanslagen pleegden. Nel Hissink en haar vriend Dio Remiëns voelden zich genoodzaakt onder te duiken en konden terecht op Prinsengracht 876, het huis van bevriende verzetslieden. Vanaf dit adres hielpen zij met de voorbereiding van de slechts ten dele geslaagde aanslag op het nabijgelegen Amsterdamse bevolkingsregister aan de Plantage Kerklaan. Op 6 mei 1943 werden Nel en haar dochter Keesje samen met Dio en een paar andere verzetsleden betrapt bij een inbraak in Baarn. Het huis was van een NSB’er die een lijst had met namen van op te pakken Joden. Na een vuurgevecht wisten ze te vluchten.

In de zomer van 1943 werd bijna de gehele groep CS6 opgerold: Nel Hissink en Dio Remiëns zijn waarschijnlijk verraden door een infiltrant. De SD arresteerde het paar in Abcoude en bracht hen voor verhoor over naar het Huis van Bewaring aan de Weteringschans in Amsterdam. Remiëns werd op 1 oktober 1943 in Overveen gefusilleerd. Hissink kwam met de verzetsstrijdsters Reina Prinsen Geerligs en Truus van Lier terecht in kamp Sachsenhausen in het Duitse Oranienburg. Op 24 november werden ze naar de executieplaats gebracht, volgens getuigen liep het drietal met opgeheven hoofd en zingend er naar toe. Daar werden ze volgens de overlevering gedrieën geëxecuteerd. Volgens de burgerlijke stand overleed Nel Hissink echter al op 27 oktober 1943, op de leeftijd van 46 jaar.

Op 18 mei 2000 werd ter nagedachtenis een straat naar deze vergeten verzetsstrijdster genoemd in Amsterdam-Osdorp: de N. Hissinkstraat.

Bron: http://resources.huygens.knaw.nl/vrouwenlexicon/lemmata/data/Kossen

Geplaatst door M. van Randwijk - OGS op 31 juli 2019