Krans voor 7 vliegeniers

Op woensdag 4 mei 2011 is Piershil weer bezocht door leden van het 600 squadron City of London. Op de begraafplaats werd daar een krans gelegd bij het graf van Robert Echlin. Voorafgaand aan deze plechtigheid werden er enkele woorden gesproken, zelfs in het Nederlands door deze Engelse delegatie.
(vrijwel jaarlijks…

Bron: Henk van den Heuvel (oorspronkelijk gepubliceerd op wo2-hoekschewaard.nl)

Geplaatst door Henk van den Heuvel op 14 september 2020

Foto's Piershil begraafplaats

Deze foto's zijn gemaakt in september 2020, inventarisatie oorlogsgraven Hoeksche Waard, zie PDF-document

Bron: Henk van den Heuvel

Geplaatst door Henk van den Heuvel op 14 september 2020

Historisch kader.

Op vrijdag 10 mei 1940, rond half zeven in de ochtend, viel het vliegveld Waalhaven bij Rotterdam stevig in Duitse handen. De Nederlandse legerleiding nam daarom contact op met Londen met het verzoek het vliegveld Waalhaven aan te laten vallen door de Royal Air Force. Het hoofdkwartier van de Royal Air Force belastte B…

Bron: https://www.tracesofwar.nl/articles/2145/Aanval-op-vliegveld-Waalhaven-door-600-Squadron.htm?c=gw https://wo2-hoekschewaard.nl/luchtoorlog/2012-robert-echlin-op-rtv-rijnmond https://wo2-hoekschewaard.nl/piershil/1940-robert-echlin-commonwealth-war-grave/ http://www.zuidfront-holland1940.nl/index.php?page=echlin-r-w-h http://www.dmlohw4045.nl/qr1001-echlin/ https://www.facebook.com/RCMPVets/posts/only-veteran-buried-in-the-netherlands-who-was-killed-during-daring-air-raid-on-/1892727700788597/

Geplaatst door Corin Gelderblom op 22 maart 2020

Levensloop P/O (2e Luitenant) R.W.H. Echlin.

Bob Echlin werd geboren op 14 december 1902 te Carlton/Ottawa, Ontario in Canada. Hij was de zoon van de 39 jarige Edmund Burke Echlin en de 35 jarige Margaret Flora McCormack. In 1910 won Bob de Zondagsschool onder-scheiding door het meest aanwezig te zijn in de kleuterklas.
Het gezin woonde in St. Elgin Street…

Bron: Eigen onderzoek, Onderzoek door K. Stoutjesdijk van WW2Research; http://www.facebook.com/RCMPVets/posts; http://www.standrewsottawa.ca, Boek: "Gentlemen in Blue" van Hans Onderwater (1997) en "En toen was het stil" (1981), https://wo2-hoekschewaard.nl/luchtoorlog/2012-robert-echlin-op-rtv-rijnmond/ https://wo2-hoekschewaard.nl/luchtoorlog/vliegtuigcrashes-nabij-piershil-crash-2-10-mei-1940

Geplaatst door Corin Gelderblom op 12 mei 2019

Schrijf in voor onze nieuwsbrief