James Kiltie
1920-1944
Geallieerde Gemenebest militair
Is 23 jaar geworden
Geboren op 14-08-1920 in Maybole, South Ayrshite, Scotland
Overleden op 22-05-1944 in Peursum
Beroep
Militair onderdeel
Bijdragen
De volgende bijdragen zijn door bezoekers toegevoegd:
Historisch kader Lancaster ND956
Op zondag 21 mei 1944 omstreeks 22,30 uur stijgen van verschillende vliegbases in zuidelijk Engeland 708 bommenwerpers op voor verschillende raids op NAZI-Duitsland. Voor deze nacht zijn dat Duisburg, Hannover en een Belgisch vliegveld. Hieronder...
Lees meer
Op zondag 21 mei 1944 omstreeks 22,30 uur stijgen van verschillende vliegbases in zuidelijk Engeland 708 bommenwerpers op voor verschillende raids op NAZI-Duitsland. Voor deze nacht zijn dat Duisburg, Hannover en een Belgisch vliegveld. Hieronder bevindt zich ook de viermotorige bommenwerper van het type AVRO Lancaster MK III, voorzien van het registratienummer ND 956 en rompcode AS-I. Deze behoort tot het RAF 166e Squadron dat is gestationeerd op de vliegbasis Kirmington, circa 28 km noordwest van Grimsby, een havenplaats aan de Noordzee in North East Lincolnshire. De zevenkoppige bemanning bestaat uit piloot F/Sgt. Franklin, boordwerktuigkundige Sgt. Tomney, navigator Sgt Bird, bommenrichter F/Sgt. Spencer, marconist Sgt. Kiltie, bovenromp-boordschutter F/Sgt. Anderson en staartschutter Sgt. Moffatt.De Lancaster bereikt zonder enig voorval het doel van die nacht, Duisburg, dat door lichtfakkels is gemarkeerd. De bommenlading wordt gelost waarbij het zuidelijk deel van de stad zwaar wordt getroffen. Later blijkt dat er op de grond 124 doden zijn gevallen, 350 gebouwen vernietigd en 665 ernstig beschadigd.Wanneer de opdracht is vervuld maakt het vliegtuig een ruime bocht naar het westen, terug naar het veilige Engeland. Maar er is echter nog geen tijd voor ontspanning. De Lancaster heeft nog een lange weg te gaan boven vijandelijk gebied. Niet alleen de beruchte FLAK luchtdoelartillerie vormt een bedreiging maar zeker ook de zeer doeltreffende Duitse nachtjagers.De bommenwerpers vliegen boven Nederland op circa 6000 meter hoogte. Omstreeks 01:12 uur weet een vijandelijk toestel, een Messerschmitt Bf-110 van Stab III/NJG 1, gevlogen door de Duitse Aas Martin Drewes ,de formatie binnen te dringen. Als het circa 50 meter onder de Lancaster vliegt geeft het met de mitrailleur een vuurstoot schuin omhoog. Het is direct raak, fel brandend stort het toestel naar beneden. Ooggetuigen horen om omstreeks 02:00 uur die nacht hevig machinegeweervuur en zien het brandende toestel vlak achter de bebouwing neerstorten.Ondanks de plotselinge aanval weten de boordwerktuigkundige sergeant Tomney en navigator sergeant Bird tijdens de val uit de gedoemde bommenwerper te springen. Zij landen met hun parachute veilig in de nabijheid van hun bommenwerper die neer is gekomen in de Polder Zuidzijde te Goudriaan, achter het huis van de toenmalige burgemeester Van Slijpe, aan de Zuidzijde 134.Het brandende wrak kan door de geweldige hitte niet dichter dan tot ongeveer 150 meter worden benaderd. Na korte tijd arriveert de Duitse Feldgendarmerie die het terrein afzet. Al gauw worden Tomney en Bird door de Duitse bezetter ontdekt en in krijgsgevangenschap afgevoerd voor de resterende duur van de oorlog die zij beiden overleven.Gemeentewerkman Teus den Dikken wordt later die dag opgedragen de menselijke resten te bergen. Nog dezelfde dag, omstreeks 19.00 uur, worden de vijf omgekomen bemanningsleden te Goudriaan in een voorlopig graf bijgezet. Aanvankelijk werden er slechts drie kruisen geplaatst omdat er vanuit werd gegaan dat er maar drie bemanningsleden om het leven kwamen. Later werden de stoffelijke resten van Kiltie en Anderson gescheiden en afzonderlijk in één graf ten ruste gelegd.
Sluiten
Bron: http://www.knoxetal.com/raf/ND956_AS-1_166/ND956_AS-1_166s.asp; Database SGLO.
Geplaatst door Corin Gelderblom op 19 juli 2020