Jacob de Bruijn

Geboren op 25-07-1922 in Den Haag

Overleden op 10-02-1944 in Stuttgart-Bad Cannstatt Stadtkreis Stuttgart

Jacob de Brijn krijgsgevangene nummer 105086

Uit het dagboek van korporaal L.M. van Hoof: Donderdag 10 februari 1944 Om 05.30 uur opgestaan. De hele week is het al verdomd slecht weer. Steeds weer van die natte sneeuwbuien. Het is slecht weer voor de mensen buiten. Binnen merken we daar... Lees meer

Uit het dagboek van korporaal L.M. van Hoof:

Donderdag 10 februari 1944

Om 05.30 uur opgestaan. De hele week is het al verdomd slecht weer. Steeds weer van die natte sneeuwbuien. Het is slecht weer voor de mensen buiten. Binnen merken we daar niet zo veel van.
En weer ging de dood door onze gelederen. Weer hebben we een lotgenoot verloren. Hedenmiddag is omstreeks 15.00 uur in zijn slaap overleden de krijgsgevangenen matroos 2e klasse Jacob de Bruijn, kgf 105086. Een mooiere dood had hij zich niet kunnen wensen. Zoals achteraf bleek is deze man ongeveer met Nieuwjaar op zijn achterhoofd gevallen. Een paar weken later klaagde hij over zware hoofdpijnen, blijkbaar heeft hij toen van zijn val geen melding gemaakt, met het bekende gevolg. Ik heb hem zien liggen, net alsof hij sliep. Het geval heeft me heel sterk aangegrepen. Ik was er zo ontdaan van, dat ik vanavond bijna niet in slaap kon komen. De schrik sloeg me om het hart als ik er aan dacht hoe gauw het met een mens afgelopen kan zijn. Ik ben om 23.00 uur naar bed gegaan.

Jacob de Bruijn overleed op 10-2-1944 in het onderkomen van de Nederlanders, Lager 3016, de Schwab-Möltkeschule te Stuttgart (foto onder).

Hij werd op 14-2-1944 begraven op het Steinhaldenfriedhof Stuttgart-Bad-Cannstatt B rij 23/23 graf 1684.

Zijn graf werd op 12-9-1951 overgebracht naar Nat. Ereveld Loenen vak E420.

Bron: Dagboek korporaal L.M. van Hoof

Geplaatst door E. van der Most op 03 januari 2022

Nationaal Ereveld Loenen

Vak/rij/nummer E420
bruijn.j.de.2008.jpg

Loenen, Ereveld Loenen

Apeldoorn

Loenen, Ereveld Loenen

Leg bloemen op dit graf

Wilt u graag bloemen laten leggen op dit graf, dan verzorgen wij dit graag voor u.
Bestel bloemen
Bloemen en kransen