Alexander Franciscus Maria Sweens

Overleden op 02-02-1945 in Tilburg

Afbeeldingen

De dood van monseigneur Sweens

Alexander Sweens is op 25 april 1864 geboren in Boxmeer. In 1889 ontvangt hij zijn priesterwijding en in 1894 wordt hij tot professor benoemd aan het Klein Seminarie Beekvliet te Sint-Michielsgestel. Vijf jaar later krijgt hij een aanstelling als moraaltheoloog aan het Groot Seminarie in Haaren en in 1910 wordt hij pastoor van de parochie Sint Catharina in Den Bosch. Onder zijn leiding herbouwt architect Jan Stuyt deze Kruiskerk in de periode 1916-1917 in neoromaanse stijl. Maart 1921 wordt hij president van het Groot Seminarie in Haaren.

Op 14 augustus 1940 volgt eervol ontslag en vertrekt Sweens naar Tilburg, waar hij gaat wonen in Pension Mariëngaarde. Hier slaat vier maanden na de bevrijding van Tilburg (oktober 1944) het noodlot toe. Op 2 februari 1945, even voor negen uur in de morgen, wordt de kapel van Mariëngaarde waar Sweens de mis opdroeg, getroffen door een V1. Samen met hem sterven zijn misdienaar Wim van Pelt en 20 mensen, waaronder veel kinderen.

Tilburg was al op 27 oktober 1944 bevrijd, maar de stad was in die maanden erna nog steeds niet gevrijwaard van oorlogsgeweld. Want ook op afstand kon het Nazi regime nog voor dood en verderf zorgen. Twee dagen na de Tilburgse bevrijding, passeerde hun nieuwste wapen al langs de stad, de V 1, in de volksmond herdoopt tot vliegende bommen. Een week later werd er een uit de lucht geschoten, toen zonder dodelijke slachtoffers. Maar Tilburg zou niet gevrijwaard blijven van de inslagen van de V 1. het wapentuig was duidelijk te horen in de lucht, maar zodra het stil werd kwam deze meteen naar beneden.

De V 1’s waren vooral gericht op de haven van Antwerpen. Er werd gebeden: ‘Ach lieve vrouwke, gift ‘m nog een douwke’. En zo kon het beuren dat op 2 februari 1945 pension Mariëngaarde aan de beurt was. Om 4 minuten voor 9 uur ’s ochtends zaaide een neergekomen V 1 dood en verderf op die plek. Om precies te zijn viel de bom achter een woonhuis neer in een tuin vlak bij de keuken en kapel van dit pension. Alles werd compleet verwoest er vielen 22 doden, een groot aantal zwaargewonden (19) en zo’n 100 mensen raakten lichtgewond. In de kapel was het toevallige drukker dan anders. Het was Maria Lichtmis, met extra bezoekers van buiten het pension.

Militairen van de Engelse Geneeskundige dienst waren snel ter plaatse. Zij trokken zich na een paar uur terug en lieten het werk toen over aan de Luchtbeschermingsdienst. Het reddingswerk in de dagen verliep rommelig. Pas 3 jaar later kon de herbouwde kapel opnieuw in gebruik worden genomen, een gedenkplaat getuigt hiervan.

Bron: Weblog Brabant-Collectie

Geplaatst door Coördinator Archief Oorlogsgravenstichting op 10 april 2017